Logga in

”Oseriösa företag utför installationerna”

Publicerad
29 maj 2023, 05:18

Solcellstvisterna ökar markant hos Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och har nu gått om värmepumpar som den installation som kunderna klagar allra mest på. En vanlig orsak är att tillverkarens anvisningar inte följs, menar experten.

Anmälda ärenden till Arn som gäller solceller har ökat från 25 ärenden 2021 till 179 ärenden 2022 och 105 antal ärenden hittills i år. 

Efter konkursen får bolaget nytt liv
Ny investerare tar över konkursade Energihem

3 000 kvadratmeter solfångare ska värma upp bostäder i Härnösand
Storskalig solvärme testas i Härnösand

Det förekommer många brister i solcellsinstallationer, enligt experten.

En anmälan behöver inte betyda att företaget gjort fel, ett exempel är ett fall då en villaägare klagade på solcellsanläggningens kapacitet. Anläggningen levererar cirka 8 000 kilowattimmar per år och inte de utlovade 16 000 kilowattimmar årligen. Men Arn ansåg inte att kunden kunde bevisa sitt påstående och avslog därför anmälan.

Men i flera ärenden gäller det illa utförda installationer eller uppdrag som genomförts på ett dåligt sätt. Ett sådant fall handlar om att installatörerna trampat sönder villaägarens tak vid solcellsinstallationen. 

Träd som skuggar solceller kan sänka elproduktionen.

En annan tvist uppstod om orsaken till solcellsanläggningens bristande kapacitet. Är det skuggan från träd och byggnader som drar ner elproduktionen? Det ansåg solcellsföretaget, medan villaägaren menade att det inte kan förklara att kapaciteten bara är 71 procent av den utlovade.

Arn slog fast att företagets avtal är otydligt på den punkten. Enligt avtalet förväntas solcellerna producera cirka 11 000 kWh/år, men årsproduktionen förutsätter att taket är skuggfritt, från exempelvis höga byggnader eller träd. Det finns därmed en avvikelse från vad som avtalats, ett fel som företaget svarar för, enligt nämnden.

I bägge fallen rekommenderar Arn att installatören åtgärdar felen.

Cecilia Axelsson, Installatörsföretagen

– Det förekommer tyvärr många brister i solcellsinstallationer för tillfället. En mycket vanlig anledning är att tillverkarens anvisningar inte följts. En annan är att oseriösa företag, som ibland inte ens är elinstallationsföretag, utför installationerna, säger Cecilia Axelsson, expert på elsäkerhet och installationsteknik på Installatörsföretagen, som nyligen släppt branschreglerna Säker Sol och tillhörande verktyg som tagits fram som en helhetslösning för solcellsbranschen.

Initiativtagare till Solenergidagen i Härryda
Hej Johan Ahlgren du ordnar en solenergidag tillsammans med kommunen, varför?

– Vårt mål är att de nya branschreglerna ska höja kompetensnivån, såväl som säkra kvaliteten på utfört och kontrollerat arbete, säger hon.

”Oseriösa företag utför installationerna” Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”