Logga in

Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren

Publicerad
31 aug 2023, 05:21

Renoveringen av ett litet badrum och en klädkammare slutade med en tvist om betalning för underentreprenörerna. Skulle det ingå i det fasta priset till hantverkarföretaget eller inte?

På bostadsrättsföreningens rekommendation anlitade bostadsrättsinnehavaren i Norrbotten ett hantverksföretag för renovering av ett litet badrum och en klädkammare.

Trots ett våtrumsintyg om korrekt installation upptäcktes senare två felinstallerade golvbrunnar
Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen?

En VVS-firma som jobbat med de omtalade Norra Tornen i Stockholm åker på en mångmiljonsmäll
”Det är klart att vi ska överklaga – det här är inte klokt”

Det överenskomna priset var ett fast pris på 26 900 kronor, med allt inkluderat. Av prisförslaget framgick tydligt att åtta timmars arbete av rörmokare ingick.

Men det slutade med att bostadsrättshavaren också fick en faktura på 1 648 kronor från elektrikern och en räkning på 44 753 kronor från rörmokaren.

Till slut fick kunden alltså tre fakturor med den överenskomna på 26 900 kronor från hantverksföretaget, trots att bostadsrättsinnehavaren inte hade anlitat någon annan entreprenör än hantverkarföretaget.

Kunden vägrade att betala underentreprenörernas fakturor.

När hantverkarföretaget inte accepterade det anmälde kunden företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Hantverkarföretaget motsatte sig bostadsrättsinnehavarens krav.

I offerten, som kunden hade accepterat, angav bolaget att det ingick åtta timmars arbete av en rörmokare.

Företaget uppgav att åtta timmars arbete var avdraget från VVS-företagets totala kostnader men ansåg att kunden skulle betala resterande del, samt elektrikern (även om de menade att elektrikern inte avsåg att driva in det låga beloppet).

Enligt Arn saknades det bevis för att hantverkarbolaget hade informerat bostadsrättsinnehavaren om att ytterligare arbete av rörmokaren skulle betalas av kunden. Nämnden rekommenderade hantverkarföretaget att kreditera rörmokarens faktura. 

När värmepumpskunden även fick en faktura från elektrikern uppstod en tvist
Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen?

Nämnden menade också att hantverkarföretaget inte informerat kunden om att man anlitat en elektriker. ”Bolaget är därför skyldigt att se till att kostnaden från elektrikern också krediteras”, menade Arn.

Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”