Logga in

VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet

Publicerad
7 nov 2022, 06:06

När värmepumpstillverkaren höjde priset med 5,7 procent gjorde VVS-företaget det också. Men kunden vägrade betala prishöjningen.

Den 27 mars 2022 köpte en kund i Småland en luft/vattenvärmepump med inomhusmodul för drygt 106 000 kronor av ett VVS-företag i norra Sverige. Köpet gjordes på internet och pengarna drogs från hennes konto.

Koppla ihop värmepumpen med en app borde vara en baggis, men…
Fjärrstyra värmepumpen – hur svårt kan det va’?

Vaillant tar ny fart när efterfrågan når extrema nivåer
”Vi kan leverera värmepumpar inom några veckor”

Varorna levererades dock inte. I stället krävde VVS-företaget att hon skulle betala nästan 5,7 procent mer det vill säga totalt närmare 112 000 kronor, eftersom tillverkaren höjt priset.

Men kunden vägrade att gå med på prishöjningen. Hon ville inte betala mer än det pris som hon fick när beställningen gjordes, 106 000 kronor.

Bolaget hänvisade till sin leverantör som i sin tur flaggat för att en av värmepumpstillverkarna planerade att höja priserna från och med den 1 april 2022 och införa ändrade villkor för inneliggande beställningar som skulle levereras från och med den 1 april 2022. Detta på grund av pandemin och kriget i Ukraina.

Efter beskedet ändrade VVS-företaget sina villkor på hemsidan och informerade bland annat om att det är leveransdagens pris som gäller. Bolaget skickade också mejl till berörda kunder för att uppmärksamma dem på denna ändring i villkoren.

Men kunden i Småland krävde att få betala det pris som angetts i beställningen och anmälde VVS-företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Bolaget frågade om kunden kunde vänta 6–12 månader på leverans. vilket hon inte ville. Bolaget annullerade därför ordern och släppte spärren på betalningen eftersom kunden hade betalat med kort.

Arn konstaterade att ett ingånget avtal som huvudregel gäller och några avtalsvillkor som gav VVS-företaget rätt att ensidigt ändra priset på varorna hade inte presenterats.

Ärendet har avgjorts i högsta instans
Krav på bygglov för värmepump avgjordes i rätten

Bolaget var därför bundet av det avtalade priset, 106 000 kronor, för leverans av en värmepump.

VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”