”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden”

Publicerad 7 sep 2020, 06:00 | Uppdaterad 13 apr 2021

Byggföretaget lyckades inte göra många saker rätt när badrummen i ett radhus i Stockholm skulle renoveras.

En radhusägare beställde renovering av två badrum genom byggfirman Stockholms Moderna Hem.

Arbetet pågick i två år och radhusägaren fick tio års garanti.

Läs också:
”Man behöver lära sig rota i gamla kåkar”

Fyra år senare gjorde Anticimex en försäkringsbesiktning och upptäckte då flera allvarliga VVS-fel, till exempel felaktigt monterad avlopp och brunnsmanschetter och avsaknad av dränering för vägghängda WC-stolar.

De upptäckta felen förklarade varför det kom in råttor i bostaden, menade radhusägaren som klagade till Stockholms Moderna Hem våren 2019, utan resultat.

Läs också:
Efter megamissarna: Badrummet totalrenoveras – för tredje gången

Byggfirmans vd förklarade att alla hus måste ha en bakventil så att inga djur kommer in, vilket saknades här.

”Detta är inte mitt problem, eftersom jag inte har byggt villan”, påpekade han för nämnden och tillade:

Radhusägaren anmälde byggföretaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde att företaget åtgärdade felen.

Om inte detta gjordes ville hon ha ersättning, för att hitta en annan hantverkare som kunde göra arbetet.

Läs också:
”Installationen var både ful och fel”

Enligt byggfirmans vd hade företaget följt gällande regler när jobbet gjordes. Men Arn delade inte den uppfattningen, utan ansåg att byggföretaget brustit i fackmässighet.

Arn rekommenderade därför byggföretaget att utan kostnad för radhusägaren åtgärda felen enligt besiktningsprotokollet.