Kakelfirma täppte till ventilationen

Publicerad 2 dec 2020, 06:00 | Uppdaterad 31 mar 2021

Kunden hittade stora brister i sitt nyrenoverade badrum. Kakelfirman hade bland annat monterat duschväggarna så att de täckte halva luftutsuget i badrummet.

Strax före jul i fjol anlitade en privatperson i Jämtland en kakelfirma för att renovera badrummet. Kunden blev långt ifrån nöjd med resultatet och vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Läs också:
”Det borde finnas någon sorts certifiering av företag”

I anmälan listades elva brister som kunden ville ha åtgärdade. Däribland att blandaren var snedmonterad vid tvättstället och att vattenledningarna var dragna i överkant mitt över en hel vägg i stället för under utslagsback vidare till tvättmaskinen.

Ventilationen bestod av mekanisk frånluft. Duschväggar var monterade åt fel håll med följd att ett av frånluftsdonen blivit överkaklat.

Kakelfirman skrev i sitt svar till Arn att kunden vid kundbesöket hade sagt att kostnaderna skulle hållas nere.

”Därför skulle vi inte räkna med varken omdragning av el eller ventilation. Duschväggarna (och kaklet) skulle monteras enligt bifogad skiss, omvänt skulle det bli för trångt mot handfat och 80×80 cm skulle bli för liten dusch”, förklarade kakelfirman.

Läs också:
”Kunden ville ha en spec och det kostade”

I början av november kom Arns beslut. Nämnden konstaterade att duschväggarna monterats i storleken 90×80 centimeter istället för 80×90 centimeter, vilket gjorde att halva luftutsuget/ventilen täcktes.

Kakelfirman rekommenderas att åtgärda detta.

Dessutom ska kakelfirman bland annat åtgärda en elinstallation som kan utsättas för vattenbesprutning och därför minst behöver ha kapslingsklass IPX5.

Läs också:
Nya blandaren blev dyrköpt affär

Arn konstaterar också att golvvärmen i duschhörnan har brister. Men att åtgärda detta skulle innebära ”oskälig olägenhet och kostnad” för kakelfirman, som därför slipper fixa det.

Nämnden rekommenderar att kakelfirman istället ska dra av 5 000 kronor på priset.

Övriga krav från kunden avslogs.