Logga in

”Deras arbeten var under all kritik”

Publicerad
3 sep 2020, 06:00
| Uppdaterad
13 apr 2021

Ett utdraget VVS-uppdrag slutade med att kunden höll inne med betalningen. Rätt sak att göra eftersom jobbet var både dåligt och ofärdigt, menade han. Men Allmänna reklamationsnämnden höll inte med.

Den långdragna historien startade redan sommaren 2015 då en markägare anlitade VA Bygg & Rörteknik AB i Järfälla i samband med ett fritidshusbygge i Roslagen. Bygget var färdig i juni 2016.

Läs också:
”Försäkringsbolaget betalar inte en krona och byggföretaget vägrar ta ansvar för fusket”

Ett år senare inträffade en vattenskada i det nybyggda fritidshuset, där köksskåp och golvet skadades. Kunden ansåg att det var VVS-företagets fel.

Trots att det inte var fastställt vems felet var undersökte VA Bygg & Rörteknik skadorna och beställde materialet som behövdes för att åtgärda dem, men lät det sedan stå kvar på företagets lager.

Orsaken var att kunden inte betalat den sista delfakturan för allt utfört jobb på 47 100 kronor, som skulle ha betalats i juli 2015.

Totalt handlade hela entreprenaden, inklusive golvvärme, för VVS-företaget del om 150 000 kronor. 10 000 kronor skulle betalas efter att jobbet var klart och resterande belopp innan dess, enligt överenskommelsen.

Läs också:
Efter megamissarna: Badrummet totalrenoveras – för tredje gången

Men fritidshusägaren tänkte inte betala den sena fakturan, eftersom han ansåg att arbetet inte var klart. För att få stöd för det gjorde han sommaren 2019 en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (Arn),

”Har ledsnat för länge sedan med ett nytt hus där en vattenskada ger ’smolk i glädjebägaren’, känns lite surt”, skrev han i sin anmälan.

Arbetet hade godkänts i slutbesiktningen av bygget. 

VVS-företaget svarade Arn att de ändå hade erbjudit att byta ut diskbänksskåp och parkettgolv för att gå kunden till mötes och för att få betalat för den sista fakturan enligt kontrakt. Men de ville inte göra åtgärderna innan de fått betalt.

Läs också:
”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”

Allmänna reklamationsnämnden gick på VVS-företagets linje och slog fast att fritidshusägaren var skyldig att betala den sista fakturan.
”Det belopp han håller inne motsvarar inte kostnaden för att avhjälpa de påtalade felen. Eftersom VA Rörteknik inte fått betalt har bolaget rätt att ställa in arbetet. Bolaget har alltså inte någon skyldighet att vidta några åtgärder förrän fastighetsägaren betalat fakturan”, fastslog nämnden.

Arn konstaterade samtidigt att kunden var ”fri att acceptera VA Rörtekniks erbjudande, det vill säga att bolaget åtgärdar besiktningsanmärkningarna och vattenskadan, om han betalar den sista fakturan med undantag för 10 000 kronor som ska regleras efter att arbetet utförts”.

”Deras arbeten var under all kritik” Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”