Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen

Publicerad 7 jun 2022, 08:25

Företaget skulle effektivisera värmepumpen – men effekten blev den motsatta. Elpatronen gick igång, och det blev dyrt för kunden. Som fick rätt mot företaget. Läs om fallet som prövades av Arn.

En fastighetsägare i Uppland beställde en genomgång och en optimering av sin frånluftsvärmepump av ett lokalt elföretag. Eftersom fastighetsägaren mestadels bodde i Spanien, ville hon att energianvändningen skulle vara så låg som möjligt i huset, när hon inte var där.

Att stänga av elpatronen kan få allvarliga konsekvenser, varnar värmepumpexperten
”Är trött på förståsigpåares råd att stänga av elpatronen”

Värmepumpen skulle sänka elanvändningen, istället ökade förbrukningen.
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”

Fastighetsägaren ville ha en inomhustemperatur på tio grader, men teknikern från elföretaget förklarade att det inte gick, eftersom kompressorn inte skulle fungera vid så låg temperatur.

Istället ställdes värmepumpen in på 17 grader. Värmepumpen skulle larma om inomhustemperaturen understeg 17 grader samtidigt som elpatronen då skulle kopplas in.

Vid 17 grader eller varmare skulle elpatronen inte lösas ut, under 17 grader skulle elpatronen gå igång. Det var beskedet som kunden sa att teknikern gav henne. 

När fastighetsägaren åkte tillbaka till sitt hem i Spanien fick hon via värmepumpens kommunikationsmodul larm om att elpatronen satts i gång. Värmepumpen visade sig också dra mycket mer el, tvärtemot den minskade förbrukning som elföretaget, enligt henne, hade utlovat efter optimeringen. 

Fakturan från elbolaget efter att optimeringen genomförts visade på att elanvändningen ökat med närmare 50 procent jämfört med samma period föregående år, då värmepumpen inte var optimerad.

Hon anmälde då företaget till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

”Resultatet av teknikerns genomgång, inställningar och förslag till optimerat handhavande gav således motsatt effekt”, skrev kunden i sin anmälan.

Fastighetsägaren ville ha drygt 2 000 kronor i kompensation för att tjänsten hon betalat för inte höll måttet.

Men elföretaget motsatte sig kravet eftersom man ansåg att man bara utfört den service som kunden efterfrågat. Företaget hade, enligt egen uppgift, aldrig utlovat minskad elförbrukning, utan kontrollerat att värmepumpen fungerar som den var tänkt..

En värmepump sänker inte alltid elnotan
”Räkna med skyhöga elräkningar om vattnet är 60 grader”

Arn höll med kunden om att elförbrukningen blivit betydligt mer ojämn och med högre toppar än tidigare. Något som inte enbart kunde förklaras med temperaturskillnader under mätperioderna.

Nämnden menade att den optimering som kunden betalat för inte haft avsedd effekt och att hon därför hade rätt att få tillbaka 2 000 kronor, som hon betalat för tjänsten.

Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”