Logga in

VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden

Publicerad
9 jan 2023, 06:00

När borrningen för bergvärme startade sprutade det ut jord och lera på kundens hus. Nu måste VVS-företaget rengöra fasaden.

I februari 2021 beställde en villaägare i Storstockholm bland annat borrning och installation av bergvärme av ett lokalt VVS-företag.

Det är inte riskfritt att borra efter bergvärme
Bergvärmeborrningen förstörde fasaden på grannens hus

Uppdraget slutade med tre borrhål istället för två
Bergvärmekund slapp betala för borrhål

Enligt avtalet skulle bolaget sköta ansökningsprocessen när det gäller tillstånd för borrning. Men processen gick väldigt långsamt och det saknades uppgifter i ansökningshandlingarna. 

Villaägaren ville därför att den sista fakturan på 13 406 kronor skulle strykas på grund av den utdragna ansökningsprocessen.

VVS-företaget motsatte sig villaägarens krav. Bolaget menade att det hade utfört allt i enlighet med offerten. Att det dröjt med borrningen berodde på flera faktorer, inte minst handläggaren hos Stockholms stad.

Det saknades belägg för att bolaget inte skulle ha varit färdigt under avtalad tid, eftersom inte fanns någon tidplan, påpekade VVS-företaget.

Kunden hade redan fått ett reducerat pris eftersom materialpriserna skjutit i höjden sedan offertskrivningen, vilket kunden sluppit betala för, menade bolaget som krävde villaägaren på hela slutbetalningen på 13 406 kronor.

I samband med borrningen uppstod det fläckar på fasaden. Kunden krävde att fläckarna skulle tas bort så fort som möjligt.

Arn höll med villaägaren om att det fanns flera fel i arbetet. VVS-företaget hade totalansvaret för entreprenaden, men hjälpte ändå inte kunden i ansökningsprocessen. 

Systemet behövde kompletteras med en elpatron, något som kunden avstått från
Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen

Felen i tjänsten ger kunden rätt till ett prisavdrag på 1 000 kronor.

Eftersom företaget inte bemött påståendet om att fläckarna på fasaden uppkommit vid borrningen är bolaget även skyldigt att åtgärda fläckarna på ett fackmässigt sätt. De åtgärderna ska ske utan kostnad för villaägaren.

VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”