Logga in

De drog vatten och avlopp genom rökkanaler

Publicerad
28 feb 2022, 06:00
| Uppdaterad
8 mar 2022

VVS-installationerna drogs på ett felaktigt sätt – och bolaget svarade aldrig till Allmänna reklamationsnämnden (Arn). Därför hamnar företaget på Råd & Röns Svarta lista.

En bostadsrättshavare i Stockholms innerstad anlitade ett företag i Storstockholm för att renovera sin lägenhet. Bolaget gjorde också VVS-installationer i bostadsrätten.

Ett utdraget VVS-uppdrag slutade med att kunden höll inne med betalningen
”Deras arbeten var under all kritik”

Ville betala 375 kronor för resan och en tredjedel av arbetskostnaden
Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög”

Ett år senare var det dags för en brandskyddskontroll i lägenheten och då upptäcktes att företaget hade dragit ledningar för vatten och avlopp genom en rökkanal.

Enligt skorstensfejarmästarens besiktningsprotokoll från lägenheten under noteras ett hinder i form av vatten- och avloppsledningar från lägenheten ovanför.

”Vatten och avlopp har dragits genom rökkanal vid flytt av kök, rören går från kök och ansluter i badrum.” Ett hål hade dessutom borrats genom en rökkanal.

– Hade bostadsrättshavaren fått för sig att elda hade det kunnat sluta illa. Vatten- och avloppsledningarna hade eldats av, med en väldigt stor vattenskada i lägenheten under som följd, säger skorstensfejarmästare Joakim Agartz, Säker Eld & Ventilation, som besiktigade de aktuella rökkanalerna.

Joakim Agartz pekar också på att företaget bröt brandcellsgränsen genom att borra hål i rökkanalen. En otät skorsten försämrar inte bara funktionen, utan kan också innebära en stor brand-och hälsorisk. 

– Det är tyvärr inte ovanligt att hantverkare gör så här, drar vatten och avlopp genom rökkanaler. De vet helt enkelt inte vad de gör, konstaterar han.

Företaget utförde vissa delar av åtgärdsarbetet, men övriga åtgärder fick bostadsrättshavaren själv bekosta. Han anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden och krävde ersättning för åtgärderna på 16 000 kronor.

Eftersom företaget inte svarat till Arn gick nämnden helt på bostadsrättshavarens linje och rekommenderade företaget att betala skadeståndet på 16 000 kronor till bostadsrättshavaren.

– Det är styrelsens fel, de sa att det inte var några problem att vi använde en oanvänd rökkanal till vatten- och avloppsledningar, säger företagets vd.

Enligt företaget var det var omöjligt att dra vatten och avlopp i nya ledningar, eftersom de frågat efter ritningar, men inte fått några och därför inte visste var de kunde borra för detta.

– Vi kommer absolut inte att betala något skadestånd. Jag förstår att företaget hamnar på Svarta listan, men jag kan inte betala för något som vi redan kommit överens om, säger han och förklarar att anledningen till att han inte svarat till Arn var att han varit bortrest och fått syn på nämndens mail för sent.

VVS-företaget ville ha sju timmars betalt för räkningen
”Kunden ville ha en spec och det kostade”

Eftersom skadeståndet inte har betalats namnges företaget på Svarta listan, som görs av tidningen Råd & Rön och innehåller företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (Arn) rekommendationer.

De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”