Logga in

Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning?

Publicerad
28 feb 2023, 05:24
| Uppdaterad
1 mar 2023

Byggföretaget skickade ett uppskattat pris till kunden för renoveringen. Men vilken betydelse har en sms:ad överslagsräkning? Det fick prövas av Arn.

Hösten 2021 kontaktade en fastighetsägare ett byggföretag i Östergötland för renovering av badrum och även kök och hall i villan i Småland.

Besiktningsmannen missade den felaktiga golvbrunnsmanschetten
Arn: Delreparationer i badrum är okej

När VVS-montören Therese Strand kollade på ett hus till salu var de nyrenoverade badrummen fulla av fel
Fullt av VVS-fel i nyrenoverade badrum: ”Folk kanske går på det där”

Enligt villaägaren kom de överens om ett pris på 380 000 kronor. Men entreprenören menade att man inte hade lämnat ett fast pris, sms-meddelandet var en överslagsräkning. Företaget tänkte inte jobba klart så länge som man inte fick mer betalt.

Villaägaren anmälde då byggföretaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde att företaget gjorde klart jobbet.

”Företaget följde inte offerten, utan kräver mer betalt för arbeten som ingår enligt offerten. Lämnad offert ska gälla. Har man räknat fel ska inte kunden lida för det”, framhöll kunden, som krävde att företaget skulle göra klart enligt offerten som angetts i sms:et.

Så här skrev företaget i meddelandet till kunden:

”Jag har gjort en överslagsräkning och jag hamnar då på cirka 380 000 kronor inklusive moms och elektriker. Då har jag räknat på att hela övervåningen är färdig. Ej nya fönster (vi monterar om du skulle fixa). Färdigställer vardagsrum, kök, hall och badrum på markplan.”

Arn pekade på att det förutom sms:et saknades underlag, som kontrakt, ritningar eller liknande, som visar vad som har avtalats mellan parterna angående tjänsten.

Nämnden var till och med tveksam till att ta upp saken eftersom ”uppgifterna i ärendet var motstridiga” och att det saknades bevis. Men man valde ändå att pröva tvisten.

Samtidigt menade nämnden att uppgiften om 380 000 kronor inte kan uppfattas som ett fast pris, snarare att det handlar om ett ungefärligt pris. Det sms:ade överslagspriset ges dock sådan tyngd att det räknas som ett ungefärligt pris och ett sådant får överskridas med högst 15 procent.

Det innebär att jobbet totalt inte ska kosta kunden mer än 437 000 kronor.

I ett badrum i nordvästra Stockholm blev precis allting fel två gånger om
Efter megamissarna: Badrummet totalrenoveras – för tredje gången

Enligt Arn hade byggföretaget inte visat att parterna avtalat om tilläggs- eller ändringsarbeten, som skulle ha gett rätt till extra betalning. Bolagets arbete hade inte heller fördyrats på grund av kunden.

Arn rekommenderade entreprenören att slutföra renoveringen för ett totalt pris om högst 437 000 kronor.

Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”