Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material

Publicerad 25 apr 2022, 06:00 | Uppdaterad 22 apr 2022

När fakturan för badrumsrenoveringen landade hos kunden blev slutsumman en chock. Hur kunde slutsumman för jobbet bli tiotusentals kronor dyrare än avtalat? Arn fick avgöra fallet.

När byggföretaget renoverade ett badrum i en lägenhet i Göteborgs innerstad landade kostnaden på tiotusentals kronor mer än avtalat.

Företaget hade fakturerat dubbelt för vissa moment. Dessutom hade företaget gjort en väsentligt mer omfattande och dyrare renovering än planerat, skrev kunden i sin anmälan till Arn.

Domstolen fick avgöra tvisten
Takpris är inte ett maxpris hävdade VVS-företaget

Besikntingsmannen:
”Vi hittade över 50 fel i det lyxrenoverade badrummet”

Efter fakturering med en kombination av fastprisoffert och ändringar/tilläggsarbete på löpande räkning hade kostnaderna räknats upp till företagets fördel. Kunden begärde därför återbetalning av drygt 50 000 kronor.

Här är några exempel från faktureringen som kunden ifrågasätter:

  • VVS-arbeten. Bolaget tog betalt för 37,5 timmars arbete för tillkommande VVS-arbeten. Men kunden hade endast accepterat 20 timmars tilläggsarbete.
  • VVS-material. Byggföretaget tog särskilt betalt med närmare 3 000 kronor för VVS-material, som ingick i det fasta offertpris som kunden hade betalat.
  • Montering av skivor/gips. Bolaget har tagit betalt med 23 500 kronor för 40 timmars arbete. Bolaget tog också betalt för material med närmare 10 000 kronor. Detta omfattades av offerten, enligt kunden, som utöver det offererade priset betalat över 33 000 kronor för montering av skivor/gips och visst material.

Experten reder ut:
Måste man ha plywood i badrummet?

Allmänna reklamationsnämnden gav kunden rätt med undantag för de elinstallationer som företaget gjort med kunde och rekommenderar byggföretaget att betala närmare 46 500 kronor till bostadsrättshavaren.

Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”