Logga in

Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist

Publicerad
30 maj 2022, 10:51

Det var från en byggvaruhandel på nätet som kunden köpte en ny varmvattenberedare. Men när VVS-montören skulle installera visade sig rören vara krökta. Det ledde till en strid mellan kunden och handeln.

En villaägare i Storstockholm köpte en varmvattenberedare från en byggvaruhandel på nätet. Varmvattenberedaren levererades sensommaren 2021.

Varmvattenberedaren hade monterats i skivväggen och föll ner
Varmvattenberedaren ramlade ner – orsakade stor vattenskada

Varmvattenberedaren sprang läck efter att en besiktningsman höjt temperaturen
Besiktningsman orsakade läcka från varmvattenberedare

När en VVS-montör knappt en månad senare skulle installera varmvattenberedaren upptäcktes att rören som gick ut från beredaren var krökta. VVS-montören konstaterade att emballaget inte var skadat, utan att varmvattenberedaren var defekt.

Villaägaren menade att det med största sannolikhet var fråga om ett produktionsfel. Han reklamerade felet till nätbygghandeln. Reklamationen skedde inom de två månader som gäller för reklamation enligt konsumentköplagen.

Men byggvaruhandeln hänvisade till att reklamationen inte skett inom fem dagar, vilket gäller om det hade varit en transportskada, och därmed gjorts för sent.

Då anmälde villaägaren byggvaruhuset till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, och krävde att bygghandeln skulle åtgärda felet.

Företaget motsatte sig kravet, pekade på reklamationsfristen på fem dagar vid transportskada och hävdade att det saknades dokumentation för att avgöra om det handlade om en transport- eller produktionsskada.

Arn påpekade att säljaren ansvarar för fel som fanns när köparen tog emot varan, även om felet visade sig först senare (så kallat ursprungligt fel). Men att det är köparen som ska bevisa att det är fel på varan.

Nämnden noterade också att säljaren slipper ansvar för vissa fel som visar sig först efter att köparen tagit emot varan, inte kan ha funnits redan då.

För fel som visat sig inom sex månader efter att köparen tog emot varan gäller dock att felet ska anses ha funnits redan vid mottagandet. Då måste i stället säljaren bevisa att varan var felfri när köparen tog emot den, för att säljaren ska slippa ansvar för felet.

Rostkänslig beredare
”Det kom bara rostigt kallvatten från varmvattenberedaren”

Nämndens bedömning var att de krökta rören inte berodde på en transportskada.

Arns utredning gav istället stöd för att varmvattenberedaren var belastad med ett köprättsligt fel – det vill säga fel på varan ­– som nätbygghandeln ansvarade för.

Nämnden rekommenderade därför byggvaruhuset att utan kostnad för kunden åtgärda felet.

Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”