Logga in

Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen?

Publicerad
22 maj 2023, 08:41

Kunden var mån om att badrumsrenoveringen skulle bli fackmässigt utförd och fick ett våtrumsintyg som visade att det var så. Trots det upptäcktes senare två felinstallerade golvbrunnar. Frågan var vems ansvar det var.

En villaägare i Skåne beställde våren 2019 en renovering av sitt badrum av ett lokalt byggföretag.

I VVS-podden diskuteras vad som kan leda till tvister och vattenskador
Natalia om problemet: ”Folk har somnat på golvbrunnen”

Ett företag i Skåne hittade på en egen lösning för att fixera golvbrunnen
Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades

Han beställde och betalade 100 000 kronor för en totalentreprenad och krävde att få nödvändiga intyg för att styrka att det var fackmannamässigt utfört för att försäkringen skulle gälla.

Efter renoveringen fick han ett våtrumsintyg där det framgick att installationen inte hade några avvikelser från branschens standarder.

Men när Anticimex genomförde en trygghetsavtalsbesiktning 2022 underkände besiktningsmannen utförandet av badrummet. Därmed gällde inte heller försäkringen.

Det var två fel i badrummet som gjorde att det inte var godkänt:

  • En golvbrunn var placerad för nära väggen.
  • Den andra golvbrunnens brunnsmanschett var felaktigt monterad. Enligt villaägaren var det inte han som bestämde golvbrunnarnas placering.

Villaägaren anmälde byggföretaget till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Entreprenören försvarade sig med att det var villaägaren som ville ha en duschhörna med tät bottenskena, trots att det var brukligt med en duschhörna utan bottenskena.

Därför bestämde man sig för lösningen med två brunnar. Företaget hävdade att det var villaägaren som sa till rörmokaren vid brunnsmontaget att brunnen skulle sitta under kommoden och det var därför den hamnade för nära väggen.

”Nu har brunnen suttit där i snart tre år och därför är det för sent att reklamera placeringen, det skulle ha gjorts inom ett par månader från att badrummet färdigställts”, menade entreprenören. 

Att tre år senare riva i badrummet för att ändra placeringen var inte försvarbart, menade entreprenören, då den felaktiga placeringen inte påverkar funktionen negativt. 

Även den andra brunnen som var placerad i duschen fick en anmärkning, eftersom tätskiktet gick för långt ned i brunnen.

Entreprenören hade varit på plats för att åtgärda saken, men villaägaren avböjde då. Han reklamerade till företaget hösten 2022.

Nämnden ansåg inte att villaägaren borde ha upptäckt felen tidigare, eftersom konsumenten inte hade undersökningsplikt, utöver en ytlig granskning.

Felen hade därmed reklamerats inom skälig tid från upptäckten och inom tio år efter arbetets färdigställande.

Arn slog fast att byggföretaget skulle åtgärda felen, vid de bägge golvbrunnarna.

Vid en husbesiktning visade sig golvbrunnen vara felmonterad
Krävde att få golvbrunnen ominstallerad – efter tio år

Arn pekade också på att villaägaren fått felaktig information genom våtrumsintyget, där det framgick att installationen inte skulle avvika från branschstandard.

Nämnden rekommenderade entreprenören att åtgärda båda felen och villaägaren att ge företaget tillträde för att göra det.

Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”