Logga in

Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja

Publicerad
24 apr 2023, 08:21

Funktionen smartgrid som skulle spara energi var viktig när kunden valde värmepump. Så när funktionen togs bort vände han sig till Allmänna reklamationsnämnden, som fick avgöra fallet.

Våren 2022 köpte en villaägare i Uppsala en frånluftsvärmepump,  IVT Vent 402, från ett lokalt värmepumpsföretag för närmare 37 000 kronor. En månad efter installationen togs smartgrid-funktionen bort.

Värmepumpsföretaget vägrade att installera luft/luftvärmepumpen
”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning”

Värmepumpsexperten Robin Tonebys bästa tips
Skadeexperterns udda tips för att undvika värmepumpstvister

Kunden ansåg att funktionen var en väsentlig del av köpet då den på olika sätt kunde energioptimera värmepumpen. Hade han vetat om att smartgrid-funktionen skulle tas bort hade han valt en annan pump.

Att installera en motsvarande funktion skulle kosta 5 395 kronor. Tillverkaren har hittills inte svarat på när en sådan funktion skulle kunna återinstalleras, men att det antagligen skulle kunna ske under 2023.

Villaägaren anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och krävde att bolaget antingen återinstallerade funktionen eller ersatte honom med 5 395 kronor.

“Funktionen smartgrid fanns beskrivet vid köp, att värmepumpen kan följa spotpriset på elbörsen. En månad efter installationen har denna funktion tagits bort utan att någon ersättning kommer finnas tillgänglig, den kommer heller inte att finnas i framtiden. IVT hänvisar till att köpa en annan produkt för 5 000 kronor. Om denna funktion inte funnits vid köptillfället hade jag valt ett annat märke som har denna funktion, till exempel Nibe”, skrev kunden i sin anmälan.

Värmepumpsföretaget motsatte sig kravet och hänvisade till att tillverkaren bestämt att driftsätta energisparfunktionen på nytt och det kommer ske inom kort.

Hur mycket skiljer det i investering på luft/vattenvärmepump och bergvärmepump?
Se vilken värmepump som lönar sig bäst

Nämnden pekade i sitt beslut på att frånluftsvärmepumpen saknade den utlovade energisparfunktionen. Eftersom detta inte hade åtgärdats inom rimlig tid hade kunden rätt till ett prisavdrag motsvarande felet.

Nämnden ansåg också att det begärda beloppet var skäligt. Värmepumpsföretaget rekommenderades därför att betala 5 395 kronor till villaägaren.

Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”