Logga in

Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha?

Publicerad
4 maj 2023, 08:18

Byggproduktföretaget var specialiserat på bland annat historiska VVS-produkter, men kunde ändå inte få till en bättre leveranstid än ”flera år” när kunden beställde en gammaldags gårdspump. Den fanns samtidigt i lager hos konkurrenter. Var det okej agerat av företaget?

Våren 2022 beställde kunden, en ägare till ett vackert beläget torp i Jämtland, en gårdspump av märket Kronan från ett byggproduktföretags webbshop.

Dagens elkris har ökat intresset för naturhus, med möjlighet att gå off grid
Inga månadskostnader för el och VA i naturhuset

Carina blev inte bara av med strömmen – utan alla VVS-funktioner man är van vid i ett hem
”Det lär bli ännu mer jobb i vår”

Pumpen kostade 5 690 kronor inklusive rör- och slangpaket och leveranstiden var inledningsvis sex månader, något som beställaren godtog.

Men några dagar innan pumpen skulle levereras meddelade företaget att leveranstiden numera var ytterligare två år.

Det finns andra leverantörer av gårdspumpar som kunden kontaktade, men en tog inte emot beställningar till hösten det året och den andra hade ett nästan dubbelt så högt pris.

Då anmälde fastighetsägaren företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde kompensation för mellanskillnaden, 3 310 kronor, för samma pump hos en annan försäljare med varan i lager. 

”Nu står jag och min familj utan vatten vid strömavbrott”, skrev han till Arn och syftade på att det bara var den manuella gårdspumpen som skulle fungera när strömmen gick.

Företaget motsatte sig kravet och menade att de inte kan rå för att leverantören fått en försening på flera år.

De har erbjudit anmälaren att häva sitt köp enligt konsumentköplagen. De har varit tydliga med vad som gäller, det vill säga att anmälaren inte har någon rätt till kompensation för en leveransförsening, som ligger utanför deras kontroll, skriver företaget.

Nämnden gick dock helt på kundens linje och ansåg att det inte fanns skäl för företaget att inte fullgöra avtalet med kunden, som dessutom fått vänta en oacceptabelt lång tid på leverans. Byggproduktföretaget rekommenderades att införskaffa pumpen via den andra leverantören som hade gårdspumpen i lager.

De långa leveranstiderna för värmepumpar satte stopp för familjeföretaget
Leveranstiderna tvingade honom sälja firman

Pumpen borde dessutom levereras till kunden utan kostnad för honom.

Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”