Logga in

Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden

Publicerad
26 aug 2021, 06:00

Kunden var missnöjd med installationen och vände sig till Arn som fick avgöra ärendet.

Villaägaren störde sig på ljudet från avloppssystemet. Sommaren 2019, i samband med en renovering av badrummet,  beställde han därför byte av avloppsstam till tysta plaströr av ett lokalt byggföretag.

Efter de extrema skyfallen installerar Roger Harju backventiler för fullt
”Backventiler blir framtidens krav”

Dolt fel i avlopp gav pengar tillbaka för husköpare
Husets källare saknade avloppssystem – blev dyrt för säljaren

Men villaägaren blev inte nöjd med resultatet. Enligt honom hade byggfirman delvis installerat vanliga WC-rör, vilket innebar att problemen med störande ljud kvarstod. Han anmälde fallet till Allmänna reklamationsnämnden, Arn,  och krävde prisavdrag med 3 000 kronor.

Dessutom ville villaägaren att byggföretaget skulle överlämna kvalitetsdokument på att arbetet var utfört enligt branschreglerna.

Byggföretaget motsatte sig villaägarens krav och menade att villaägaren fått ett  tyst avloppssystem. Totalt hade bolaget installerat cirka tolv meter avlopp, varav knappt tre decimeter (3 procent av systemet) inte var klassat som tyst på grund av att en komponent, ett grenrör, var restnoterat och därför ersattes med annat material. 

Allmänna reklamationsnämnden ansåg inte att det fanns stöd för att den valda lösningen skulle fungera sämre. Villaägaren hade inte bevisat att det fanns något fel på avloppssystemet.

Därför rekommenderade nämnden byggföretaget att överlämna kvalitetsdokument till villaägaren, men avslog kravet på ersättning.

"Den europeiska mätstandarden för avloppsbuller passar inte i nordiska byggmetoder"
Kritik mot standard för avloppsbuller

Men enligt VVS-experten Roland Jonsson, seniorkonsult på WSP, kan det vara materialet som är problemet.

– Det kan låta ganska mycket, trots att det som i det här fallet bara handlar om 3 decimeter rör som inte är ljudisolerade.

– Vill man ha det riktigt tyst är gjutjärnsrör att föredra framför plaströr, konstaterar han. 

FAKTA/Tysta rör

  • Ljuddämpande avloppssystem består av polypropylenrör i flera skikt. 
  • Rörets mellanskikt består av mineral med hög densitet som dämpar stötar och vibrationer, absorberar ljudvågor och minskar avloppsljuden.
  • Vid ett flöde på 2 liter/sekund är ljudnivån under 10 decibel.

KÄLLA: Poloplast, Uponor

Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”