Logga in

Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen?

Publicerad
15 maj 2023, 05:37
| Uppdaterad
14 maj 2023

Ett kylföretag lämnade offert för en värmepump inklusive installation. Men när kunden utöver detta fick en faktura från elektrikern uppstod en tvist. Vem skulle betala elektrikern?

Uppdraget handlade om att installera en värmepump i en villa hos en kund i Blekinge. Kunden begärde ett totalpris för värmepump och installation. Ett kylföretag offererade ett pris på 24 000 kronor, vilket kunden accepterade. 

Han avslöjar vad som oftast blir fel vid installationer
Skadeexperterns udda tips för att undvika värmepumpstvister

De tar sig an bråkande värmepumpar och går inte hem förrän felen är hittade
Eva och Johan hittar felen i värmepumparna

Men det uppstod två problem. Det ena var att det fattades en nolla i offerten och priset angavs felaktigt till ”24 00 kronor efter eventuellt rotavdrag på plats”.

Det andra var att fakturan var på 2 774 kronor mer än de 24 000 kronor som var tanken bakom offerten. Kylföretaget angav att det berodde på att elinstallationen inte ingick i priset.

Fastighetsägaren krävde då att kylföretaget skulle betala tillbaka det överskjutande beloppet för elinstallationen på 2 744 kronor eller betala 1 744 kronor efter en förlikning.

– Jag känner mig helt lurad av företaget som inte alls nämnde att elinstallationen skulle tillkomma på priset. De nämnde att de samverkade med elektriker och att de hade installatör. Allt koordinerades och sköttes av företaget, så jag har på alla sätt upplevt detta som ett fullt serviceköp gentemot företaget. De lurar kunden – man kunde ha fått ett bättre totalpris från en annan leverantör som gör affärer på ärligt sätt, skrev kunden i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Kylföretaget motsatte sig  kravet. En elektriker hyrdes in från ett utomstående företag och kylföretaget menade att man varit tydlig med detta gentemot kunden.

Arn konstaterade först och främst att det fattades en nolla i offerten på grund av felskrivning och att priset var 24 000 kronor.

Nämnden ansåg att företaget gett kunden befogad anledning att utgå från att priset avsåg den totala kostnaden för pumpen och installationen. Företaget hade inte lämnat tydlig information om att kostnaden för elektrikern inte ingick i priset.

Otydligheten över hur offerten skulle tolkas föll tillbaka på företaget.

Värmepumpsföretaget klarade inte av att åtgärda de felkopplade rören i bergvärmepumpen
Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök

Nämnden rekommenderade därför kylföretaget att betala motsvarande kostnaden för elinstallationen,  2 774 kronor, till kunden.

Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”