Logga in

”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”

Publicerad
8 jun 2020, 06:00
| Uppdaterad
26 feb 2021

Luftvattenvärmepumpen som YIT/Caverion installerat skulle sänka elanvändningen på gården i Nyköping, istället ökade förbrukningen. Vad var det som gick snett?

Kunden var minst sagt missnöjd med den värmepump som hon köpt av YIT (nuvarande Caverion) för 140 000 kronor.

En firma avslöjade den andras allvarliga fel:
”Vi upptäckte att värmepumpens lameller var täckta av is”

Hon klagade till företaget första gången 2018 och sedan har pumpen reparerats ett flertal gånger. ”Värmepumpen skulle spara el, men det blev tvärtom”, menade fastighetsägaren.

När inget blev bättre anmälde hon Caverion Sverige AB till Allmänna Reklamationsnämnden, Arn.

”Det har varit många driftstopp och jag har varit utan värme och varmvatten flera gånger varje år”, skrev hon i sin anmälan.

Statistik från elbolaget visade att elanvändningen ökat efter att värmepumpen installerats, från drygt 30 000 kWh 2011, året innan värmepumpen installerades, till närmare 44 000 kWh 2018.

I september 2019 installerade Caverion en elmätare på pumpen. Resultatet visade att värmepumpens elanvändning utgjorde närmare en tredjedel av fastighetsägarens totala elförbrukning.

Läs om varför ARN gick på VVS-Företagets linje:
Dolt fel bakom krånglande bergvärmepump

Kunden ville häva köpet, eftersom pumpen inte har fungerat som den skulle och att den istället för att spara el bidrog till ökad elanvändning. Hon krävde 162 737 kronor av Caverion för omkostnader.

Men Caverion motsatte sig kravet och svarade att värmepumpen inte drog så mycket energi som kunden misstänkte. Tack vare mätaren, som företaget installerat på värmepumpen, kunde man se att värmepumpen använt cirka 13 000 kWh/år.

För övrigt fungerade pumpen som den skulle, enligt tillverkarens serviceombud som undersökt pumpen på plats

Mer från Allmänna rekommationsnämnden
Vägrade göra icke fackmässig värmepumpinstallation

Arn konstaterade att ”det finns omständigheter som talar för att elanvändningen har varit högre än vad som kan förväntas”. Men kunden har inte lyckats bevisa vad detta beror på.

Fastighetsägaren har inte heller kunnat styrka att det funnits ”så väsentliga fel att hon har rätt att häva köpet”.

Att hennes omkostnader haft med brister i värmepumpen att göra går inte heller att fastslå, menar nämnden som avslog fastighetsägaren krav.

Men frågan varför elanvändningen hade ökat förblev obesvarad.

”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”