”Vi är stämplade i två år”

Publicerad 14 sep 2020, 06:00 | Uppdaterad 13 apr 2021

Peter Jakobsson, vd på Rörjouren Svenska AB, är upprörd över att hans företag finns med på Svarta listan. ”Vi har lärt oss en läxa”, säger han.

På tidningen Råd & Röns Svarta lista hamnar företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (Arn) rekommendationer.

Läs också:
”Man får lägga sig platt”

Nästan vart fjärde fall i kategorin hantverkare på tidningen Råd & Röns Svarta lista är ett VVS-företag.

Av de 31 VVS-fallen gäller tre ärenden Rörjouren Svenska AB, ett Stockholmsföretag med 13 anställda.

Företaget är dessutom det enda av VVS-företagen som har fler än ett fall på Svarta listan.

De tre fallen som Rörjouren har på listan handlar bland annat om stopp i avloppet som inte åtgärdats, rörarbeten som inte utförts på rätt sätt och en internpump på en bergvärmepump som monterats åt fel håll.

Läs också:
”Skriv ner alla avtal med kunden”

Totalt handlar det om drygt 20 000 kronor som Arn rekommenderade Rörjouren att betala tillbaka till kunderna i de här tre fallen.

– Vi har protesterat mot att de satt oss på Svarta listan. Vi skulle ju kunna gå vidare och stämma kunden, men det är meningslöst eftersom det är så små belopp. Det går ju inte att få någon rättelse på det här. Vi är stämplade i två års tid, säger Peter Jakobsson.

Varför följer ni inte Arns rekommendationer?

– Hade vi själva tyckt att vi klantat oss så hade vi åtgärdat det på en gång. Men nu är det vissa kunder, varav en del är väldigt otrevliga, som håller på och bråkar. Men att vara med på Svarta listan slår väldigt hårt mot bolaget. Vi har nu lärt oss läxan att det är lika bra att följa Arns beslut, oavsett vad vi tycker om det, för att inte hamna på Svarta listan.

”Vi är stämplade i två år” Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”