Logga in

Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet

Publicerad
7 aug 2023, 09:31

Kan kunden kräva att företaget gör om hela badrummet om tätskiktet bryts? Det fick Arn ta ställning till efter att montörer först limmat fast tvättstället på väggen och sen orsakat ett hål i tätskiktet som företaget ville delreparera.

En villaägare i Göteborg upptäckte en spricka i tvättstället från Ikea och gjorde en reklamation som godkändes av Ikea. Tvättstället skulle bytas ut av en montör från en av Ikeas underentreprenörer. 

Andreas Winberg missade att dra åt kopplingarna på tvättställen
”Jag hade glömt att dra åt kopplingarna på 20 tvättställ”

Svenska tillverkare gör tummen ned
Toalett med inbyggt tvättställ – genialiskt eller idiotiskt?

Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Kunden var inte nöjd med den första montörens arbete.

Mjukfogen intill tvättställskanten och våtrumsväggen var inte fackmässigt utförd. Dessutom hade montören använt bygglim för att fästa tvättstället på väggen.

Nästa montör försökte skära loss fogen mellan handfat och vägg. Men efter att ha kommit halvvägs gav han upp, eftersom han inte ville riskera att skada tätskiktet. 

Därefter försökte montören skära sönder fog och bygglim. När det inte lyckades bräckte han loss handfatet från väggen, vilket resulterade i ett hål i våtrumstapeten och en skada i den underliggande gipsen.

Montören föreslog att de skulle svetsa fast en lagningslapp över skadan. Men lappen hade hamnat för nära en rörgenomföring och därmed brutit mot branschreglerna.

Ikea hävdade nu att företaget inte var avtalspart, utan att installationsskador var en sak mellan kunden och monteringsföretaget.

Villaägaren vände sig då till Konsumentombudsmannen som bedömde att Ikea var avtalspart, något som möbeljätten till sist också accepterade.

Då anmälde villaägaren Ikea till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde att badrummet skulle återställas till ursprungligt skick till en kostnad om 71 000 kronor. Dessutom begärde han ersättning med 84 256 kronor.

Ikea ansåg att den anlitade underentreprenören tagit fullt ansvar i ärendet. Enligt branschreglerna var det möjligt att göra en delreparation av badrummet. 

Ett måste på varje finsk WC – men knappt sedd i Sverige
Men vad är det här för lattjo liten pryl?

Arn ansåg inte heller att det krävdes att hela badrummet skulle återställas. Nämnden ansåg att en skälig ersättning för att reparera skadan var 10 000 kronor.

Nämnden rekommenderade Ikea att betala 10 000 kronor till villaägaren.

Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”