Logga in

Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen

Publicerad
16 mar 2022, 06:00

Den nya bergvärmeanläggningen gav en innetemperatur på knappt 14 grader på vintern.  Företaget säger att systemet behövde kompletteras med en elpatron, något som kunden avstått från. Arn fick reda ut tvisten.

En småhusägare i Småland köpte ett bergvärmesystem av Egon Karlssons Rör AB I Urshult, inklusive borrning av hål och rör till ett äldre och delvis oisolerat bostadshus för drygt 200 000 kronor. Bergvärmepumpen var av typen on/off, som antingen går på full effekt eller är avstängd.

Att stänga av elpatronen till värmepumpen för att spara pengar kan få allvarliga konsekvenser.
”Är trött på förståsigpåares råd att stänga av elpatronen”

De flesta i branschen tycker att det är en dålig idé att stänga av elpatronen
”Att stänga av elpatronen är en dålig lösning, men…”

Men kunden blev allt annat än nöjd när installationen var klar i november 2020.

Bara några dagar därefter märkte villaägaren att huset inte värmdes upp ordentligt.

Egon Karlssons Rör kontrollerade och justerade systemet, men det blev fortfarande inte varmt i huset. Under vintern har inomhustemperaturen vissa dagar knappt nått 14 grader.

– Vi anlitade vi två experter, en från tillverkaren och en värmepumpdimensionerare. Men ingen av dem kunde hitta något fel på bergvärmesystemet, säger Jacob Johansson, delägare till Egon Karlssons Rör.

Enligt honom är det självklart att en elpatron ingår när man köper ett komplett bergvärmesystem.

– Det är en nyckelfärdig installation som bara är att starta, säger Jacob Johansson och liknar bergvärmepumpen och elpatronen vid en hybridbil. När bensinen tar slut får man fortsätta på el. 

Många värmepumpar har elspets som backup då det är riktigt kallt ute. Men elvärme blir i längden dyrt och det händer att fastighetsägare stänger av elpatronen för att spara energi och pengar.

I sin anmälan till Arn förklarar kunden att han fått rådet av en elektriker  att inte installera elpatronen, eftersom den skulle orsaka höga kostnader och att kompletterande elektriska system inte behövdes.

En annan bergvärmeinstallatör, som villaägaren kontaktat, menade att anläggningen ska fungera utan elpatron och om inte så var fallet borde installatören ha påpekat detta från början. 

Men kunden och företaget har olika uppfattningar om vad som sagts innan installationen gjordes.

Kunden anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde att få tillbaka hälften av värdet för installationen, 101 500 kronor.

Felmeddelandena avslöjade att något störde den nyinstallerade bergvärmeanläggningen
Dolt fel bakom krånglande bergvärmepump

VVS-företaget svarade  att man valt en värmepump av typen on/off för att kunna tillgodose flödena i det planerade värmesystemet, men att den inte täcker hela årets värmebehov, utan behöver hjälp av elspets på årets kallaste dagar.

Arn menade att kunden inte har bevisat att det förekommit något fel på värmepumpen eller installationen som gav honom rätt till ett prisavdrag och avslog därmed kundens krav.

– Det är tråkigt att inte kunna mötas. Vi brukar komma överens med de flesta människor, men här gick det inte, säger Jacob Johansson, Egon Karlssons Rör.

Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”