Logga in

Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss?

Publicerad
9 mar 2023, 08:08

VVS-företaget ersatte kunden för vattenskadan grävmaskinisten orsakat – men kunden krävde mer. Till sist fick Arn avgöra hur stort ansvaret var.

En fastighetsägare i Hälsingland ville ha ett prisavdrag på närmare 40 000 kronor för en vattenskada som uppstått vid en installation av en jordvärmeanläggning.

Ett uppdrag åt en privatperson var fyllt av fel och fick slutföras av en annan entreprenör
Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna?

Byggföretaget skickade ett uppskattat pris till kunden för renoveringen
Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning?

Orsaken till skadan var, enligt kunden, en dräneringsslang som en grävmaskinist grävt av. Huvudentreprenören, ett lokalt VVS-företag, ersatte kunden med 13 000 kronor.

Men kunden krävde mer pengar och hävdade att VVS-företaget inte tog sitt ansvar för totalentreprenaden.

Installationen av jordvärmeanläggningen, som kostade närmare 240 000 kronor, gjordes hösten 2019. Två år senare upptäckte kunden en vattenansamling på gården och att en verkstadslokal blivit vattenskadad. 

Dessutom hittade hon trasiga bitar av en dräneringsslang i närheten. Hon lät laga dräneringsslangen och kontaktade VVS-företaget som, enligt kunden, inte hade kontrollerat förhållandena vid platsen för grävandet, som hade skett i mörker.

Men VVS-företaget såg inte vattenansamlingen som ett problem.

Fastighetsägaren pekade på att hon själv åtgärdat skadorna på den avgrävda dräneringsslangen, något som hon fått ersättning av företaget för med 13 303 kronor. Hennes kvarstående krav var ett prisavdrag på 37 950 kronor för kostnaden för att åtgärda bristerna i huvudschaktet in mot byggnaden så att förläggningen blir fackmässigt utförd.

Men VVS-företaget tyckte att man redan kompenserat kunden för bristerna i underentreprenörens arbete. Bolaget ansåg också att alla åtgärder inte varit nödvändiga för att få bukt med det bristfälliga grävningsarbetet.

Då anmälde kunden VVS-företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

”Om mörkret hindrade honom från att se ett öppet dike som är både djupt och brett hindrade det honom även från att på ett fackmässigt sätt vara uppmärksam på problem som uppstod under grävningen av schakten, till exempel att en dräneringsslang hade grävts av och behövde lagas”, skrev fastighetsägaren till Arn, och påpekade också att kollektorslangarna inte var fackmässigt utlagda.

VVS-företaget ansåg att kundens krav på närmare 40 000 kronor var oskäligt och hävdade att kollektorslangarna visst var fackmässigt lagda.

”Inget fel föreligger i det utförda arbetet och jordvärmeanläggningen fungerar felfritt och har gjort så i tre år nu. Köldbäraren är frostskyddad och vid förläggning av slang har det alltid varit en medarbetare med i diket som skyddsfyller runt slang”, skrev VVS-företaget till Arn och tillade:

”Dräneringen runt verkstadslokalen är 40–50 år gammal och det finns inget samband mellan företagets arbete och vattenskadan där.”

Besiktningsmannen missade den felaktiga golvbrunnsmanschetten
Arn: Delreparationer i badrum är okej

VVS-företaget menade också att det kunde vara kundens bristande avloppssystem som orsakat vattenansamlingen.

Nämnden konstaterar att underentreprenören inte utfört arbetet fackmässigt, men att VVS-företaget redan hade kompenserat kunden för detta. Arn ansåg inte att kunden bevisat att det fanns några kvarvarande fel i tjänsten som VVS-företaget ansvarade för.

Nämnden avslog därför fastighetsägarens krav.

Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”