Allt om ARN-fall

14 nov 2022

VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen

Den förde ett förskräckligt oväsen och kunde inte heller leverera rätt temperatur. Den missnöjde villaägaren tog hjälp av en ny installatör - och ville att den felande installatören skulle betala.

7 nov 2022

VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet

När värmepumpstillverkaren höjde priset med 5,7 procent gjorde VVS-företaget det också. Men kunden vägrade betala prishöjningen.

2 nov 2022

Arn: Delreparationer i badrum är okej

Besiktningsmannen missade den felaktiga golvbrunnsmanschetten. När försäkringsbolaget vägrade att försäkra våtrummet, krävde kunden att hela badrummet skulle byggas om på besiktningsfirmans bekostnad. Men Allmänna reklamationsnämnden (Arn) köpte inte det.

26 sep 2022

Det läckte i kundens badrum – men vems var felet?

Hur lång är tidsfristen för att reklamera ett fel? Och ska företaget anses ansvarigt när kunden sagt att han försökt spännande kopplingarna? Arn fick avgöra fallet.

18 aug 2022

Tuffare krav på framtidens avlopp

Klimatförändringar och ny teknik är några av utmaningarna för framtiden enskilda avlopp. Maja Englund vd för VA-Guiden ringar in fällor och lösningar.

7 jun 2022

Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen

Företaget skulle effektivisera värmepumpen - men effekten blev den motsatta. Elpatronen gick igång, och det blev dyrt för kunden. Som fick rätt mot företaget. Läs om fallet som prövades av Arn.

30 maj 2022

Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist

Det var från en byggvaruhandel på nätet som kunden köpte en ny varmvattenberedare. Men när VVS-montören skulle installera visade sig rören vara krökta. Det ledde till en strid mellan kunden och handeln.

23 maj 2022

Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor?

Kunden upptäckte blåsor i plasten till sin nya jacuzzi. Men spabadsföretaget vägrade erkänna att blåsorna var ett fabrikationsfel. Arn fick avgöra fallet.

12 maj 2022

Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden

Kunden granskade fakturan och jämförde materialkostnaden med näthandeln - och fann att priset var 140 procent högre. Men kunden hade nog inte förutsett utgången i Arn som fick avgöra tvisten...

26 apr 2022

”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det?

Installationsfirmor anmäls ibland till Arn av kunder som hittar billigare installationsprodukter på nätet. Några installationsfirmor fälls för höga påslag, andra inte. Entreprenadjurist Betti-Ann Pettersson reder ut vad som gäller.