Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög”

Publicerad 22 feb 2021, 06:00 | Uppdaterad 27 mar 2021

Kunden ville betala 375 kronor för resan och kunde tänka sig att betala en tredjedel av arbetskostnaden. När han inte fick som han ville i fakturadiskussionen gick han till Allmänna reklamationsnämnden.

VVS-montören, som är auktoriserad serviceman för den aktuella förbränningstoaletten, Cinderella, hade kört sammanlagt 17 mil till och från kundens fritidshus för att utföra reparationen.

Han fakturerade 1 275 kronor exklusive moms för resan som utgick från huvudkontoret.

Läs också:
Krävde över 30 000 i avdrag för montörernas raster och resor

VVS-företaget hade innan dess erbjudit kunden att själv komma in med toaletten till företagets kontor för att slippa reskostnaden, men kunden hade avböjt det.

Efter diskussioner om fakturan anmälde kunden VVS-företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Han uppgav att han förstått det som att renoveringen skulle utföras när en tekniker var i närheten, inte att montören skulle åka från huvudkontoret. Därför ville han inte betala för mer än fyra mils resa. 

Läs också:
Har vi rätt att ta betalt för våra resor?

Enligt kunden var en rimlig ersättning för resan 375 kronor.
Han ifrågasatte även kostnaden för reparationen och ville bara betala en tredjedel av summan för jobbet.

Arn ifrågasatte inte VVS-företagets pris, varken för jobb elle resa och avslog därför kundens krav.

Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”