Logga in

Styrning av elpatronen fungerade inte

Publicerad
3 apr 2023, 06:01
| Uppdaterad
31 mar 2023

En månad efter att fastighetsägaren i Dalarna fått den nya bergvärmepumpen installerad slutade elpatronen att fungera. Det lokala VVS-företaget lovade en uppdatering av systemet, men inget hände och kunden anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

I oktober 2021 köpte fastighetsägaren en bergvärmepump, inklusive installation, av ett lokalt VVS-företag för 91 790 kronor. Köpet omfattades av en treårig garanti.

Pumpen visade felmeddelanden och en elektriker fick kallas in
Elen till värmepumpen kopplades felaktigt

Råd om att stänga av elpatronen får spridning och leder till skador på värmepumpar
”Att stänga av elpatronen är det dummaste man kan göra”

Men redan i november 2021 upptäckte kunden bland annat följande fel:

  • Styrningen av elpatronen fungerade inte.
  • Legionellakörningen fungerade inte.

Vid en legionellakörning i värmepumpen höjs varmvattentemperaturen med hjälp av elpatronen till minst 60 grader under en–två timmar för att eliminera eventuella legionellabakterier. 

Trots att kunden anmält felen hände ingenting.

Vid den senaste justeringen lämnade VVS-företaget funktionen inaktiverad och körningen fungerade inte korrekt på mer än sex månader, enligt kunden.

I april 2022 installerades ett nytt moderkort och ny mjukvara i pumpen. Då gjordes även en fabriksåterställning. Vidare gjordes en loggning av driften på värmepumpen, men kunden hävdade att han inte fick ta del av resultatet.

Fastighetsägaren anmälde VVS-företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde att företaget skulle åtgärda felaktigheterna.

I sin anmälan till Arn skrev fastighetsägaren:

“Efter mycket tjat och strul gjorde till slut en loggning av driften på värmepumpen. Det gjordes mellan 2022-03-31 och 2022-04-05. Det har efter det inte hänt något, och jag som kund har inte fått ta del av resultatet. Jag har efter det vi två tillfällen tagit kontakt för att ta initiativ till en lösning på problemet. Men intresset från företag och tillverkare är obefintligt.”

Kunden påpekade också att det var VVS-företagets ansvar att bevisa att värmepumpen fungerade korrekt och täckte energibehovet. 

Enligt värmepumpstillverkaren var en ny programvaruuppdatering till värmepumpen på gång. VVS-företaget uppgav att de skulle uppdatera pumpen omgående när den lanserades för att undvika ökade elkostnader.

Tillverkaren pekade också på att legionellakörningen fungerade om man ändrade inställningarna och tillät värmepumpen att värma varmvatten i mer än 30 minuter.

 Det fanns olika faktorer som kan ha orsakat att kompressorn inte gav utlovad effekt, till exempel temperatur i borrhål och framledningstemperatur.

Elpatronen skulle komma att uppdateras, lovade företaget. En elpatron är en extra säkerhet och används när behovet överstiger värmesystemets maximala kapacitet.

systemet behövde kompletteras med en elpatron, något som kunden avstått från.
Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen

Arn konstaterade att kund och VVS-företag var överens om att av styrningen av elpatronen inte fungerade,att det låg på företaget att åtgärda felet och att detta bör ske. Dessutom hade kunden bevisat att legionellakörningen inte fungerade. 

Nämnden rekommenderade VVS-företaget att ändra inställningarna så att värmepumpen värmde varmvatten från 30 minuter till 50 minuter och att kontrollera att legionellakörningen då verkligen fungerade.

Styrning av elpatronen fungerade inte Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”