Nya blandaren blev dyrköpt affär

Publicerad 2 nov 2020, 06:00 | Uppdaterad 1 apr 2021

Vad gör man om man upptäcker att det läcker ut vatten på golvet från den nyinstallerade köksblandaren – på midsommarafton? En bostadsrättshavare i Vellinge ringde närmaste jourfirma, men det kanske hon inte skulle ha gjort.

Strax för midsommar förra året beställde bostadsrättshavaren montering av en köksblandare av Bauhaus.

Läs också:
Ballofixen – inte rörmokarens sak

Men redan vid installationen av köksblandaren upptäckte hon att det rann lite vatten från underskåpet.

Installatören, som Bauhaus anlitat, talade om för henne att det bara var lite grus och lite kalk och att det skulle lösa sig av sig självt.

Dagen efter upptäckte kunden att det var vatten på golvet utanför underskåpet och när hon öppnade det så rann det vatten från installationen.

Då ringde hon Rörjouren, det VVS-företag som lokalt befann sig närmast Det var midsommarafton och hon ville att vattenläckan skulle åtgärdas så snabbt som möjligt, för att begränsa skadan.

Det var avstängningsventilen som hade gått sönder. Rörjouren informerade bostadsrättshavaren om att ventilen brukar bytas ut vid nya installationer, något som hon inte blivit informerad om vare sig av Bauhaus eller av företaget som installerade köksblandaren.

Hon kontaktade åter Bauhaus och ställde krav på att få ersättning på 8 820 kronor för fakturan från Rörjouren samt en ersättning på 3 000 kronor för det förstörda köksgolvet.

Bauhaus sa nej till det.

Då vände sig bostadsrättshavaren till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Läs också:
Vattenskaderapporten: Kylar och frysar ökar i statistiken

Det framgår, enligt Arn, att bostadsrättshavaren inte gett Bauhaus tillfälle att avhjälpa eventuellt fel i tjänsten. Därför avslås hennes krav på ersättning på 11 820 kronor.

Nämnden slår dock fast att golvet har skadats och rekommenderar därför att Bauhaus betalar 3 000 kronor till bostadsrättshavaren.

Nya blandaren blev dyrköpt affär Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”