Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor?

Publicerad 23 maj 2022, 16:36

Kunden upptäckte blåsor i plasten till sin nya jacuzzi. Men spabadsföretaget vägrade erkänna att blåsorna var ett fabrikationsfel. Arn fick avgöra fallet.

Sommaren 2019 köpte en villaägare utanför Göteborg ett spabad för närmare 66 500 kronor. Två år senare upptäckte kunden att det uppstått blåsor i badets akrylplast.

Efterfrågan på pool och spabad ökar när svensken hemestrar. Men vad finns det för fällor vid installationen?
Så undviker du fallgropar när du installerar spabad

Spabadet blev inte vad villaägaren tänkt sig
”Plötsligt läckte allt vatten ut”

Något som inte är helt ovanligt när det gäller den här typen av jacuzzi. Det finns spabadsägare som till och med använder ordet ”böldpest” för att beskriva fenomenet.

Enligt de uppgifter som kunden fått av säljaren var det fem års garanti mot blåsor i badet och två års garanti på de mekaniska installationerna. Kunden försökte vid flera tillfällen kontakta företaget, men fick aldrig något svar.

Villaägaren vågade inte använda badet, eftersom han inte fått någon information om hur han skulle göra med blåsorna. Till slut anmälde han spabadsföretaget till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Han krävde omleverans och installation av den nya jacuzzin.

Spabadsföretaget motsatte sig kravet och menade att det ”absolut inte var fråga om ett fabrikationsfel”. Istället handlade det om vattnets kemi som varit ”väldigt felaktig under en längre tid”, enligt företaget.

Men Arn konstaterade att bolaget inte har åberopat någon teknisk utredning som ger stöd åt påståendet om vattenkemin.

Poolvärmepumpen la av, men nu ordnar företaget en ny värmepump inklusive installation
Han får en ny poolvärmepump

Nämnden menade att företaget inte bevisat att blåsorna uppkommit på grund av ett handhavandefel från kundens sida. Däremot är det utrett att blåsorna har uppstått inom garantitiden.

Spabadet är felaktigt och företaget ska utan kostnad för kunden stå för omleverans och installation, rekommenderade Arn.

Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”