”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna”

Publicerad
2 jan 2023, 10:15

Fler affärer 2022 – men också fler missnöjda kunder. Antalet värmepumpärenden hos Allmänna reklamationsnämnden (Arn) ökade med 50 procent under 2022. 

Under 2022 avgjorde Allmänna reklamationsnämnden (Arn) 192 ärenden som gäller värmepumpar, jämfört med 128 fall 2021.

Kunden vägrade betala prishöjningen..
VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet

Ett fejkat patent på en supereffektiv värmepump fick många att satsa miljontals kronor
Revolutionerande värmepump visade sig vara en bluff

Jan-Erik Nowacki, SKVP

Jan-Erik Nowacki, teknisk expert på Svenska Kyl- och Värmepumpföreningen (SKVP), som sitter med i Allmänna reklamationsnämnden vid värmepumpärenden, tror att orsaken har att göra med värmepumpboomen som pågått under hela 2022.

– När det blir högtryck i branschen kommer det in ovana installatörer. Högtrycket beror naturligtvis på lönsamheten på grund av energipriserna, säger han.

Jan-Erik Nowacki menar också att leveransproblemen ligger bakom en del av problemen.

– Bristen på chips har inneburit att leveranserna försenats och fördyrats för installatörerna jämfört med vad de trodde vid offerten, anser han.

Kritiken riktas framför allt mot luft/luftvärmepumpar som av olika skäl inte fungerar. Ett vanligt klagomål under vinterhalvåret är att de fryser till is.

Polarpumpen är det företag som anmälts flest gånger av kunderna, 42 gånger under 2022. Flera av anmälningarna har dock fått avslag av Arn eller avskrivits.

Nu går det att köpa värmepumpar genom möbeljätten
Ikea börjar sälja värmepumpar

Företaget har inte gått att nå för en kommentar, men är av inställningen att det beror på reservdelar som inte kommer, materialbrist och bristande tålamod hos kunderna på grund av de höga energipriserna. 

”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”