Logga in

Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden

Publicerad
17 feb 2022, 06:00

Ett VVS-företag installerade en frånluftsvärmepump i ett förråd utan golvbrunn hos en villaägare i Skövde. Fel, enligt anvisningarna och kunden. Trots det friade Arn bolaget.

Sommaren 2015 beställde villaägaren installation av en frånluftsvärmepump av en VVS-firma. Av samma företag beställde fastighetsägaren också mekanisk från- och tilluftsventilation och byte av centralvärmesystem från elburet till vattenburet. 

Totalt gick jobbet på 112 000 kronor inklusive moms och rotavdrag. 

Ville betala 375 kronor
Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög”

Bakfallet noterades aldrig i besiktningsprotokollet
Besiktningsmannen missade bakfall i badrummet

Enligt villaägaren sa installatören att det inte behövdes någon golvbrunn i förrådet där frånluftsvärmepumpen skulle installeras. Efter anvisningar från installatören sänkte villaägaren golvet i förrådet.

Men installationen stämde inte överens med monteringsanvisningarna, som uttryckligen säger att det ska finnas en golvbrunn i utrymmen där frånluftsvärmepumpen installeras på grund av kondensvattnet som pumpen släpper från sig. 

Vintern 2020 översvämmades förrådet och frånluftsvärmepumpen började krångla efter att ha stått i 15 centimeter högt vatten. För villaägaren rådde det ingen tvekan om att orsaken till problemen var avsaknaden av golvbrunn.

Efter översvämningen upptäckte villaägaren att VVS-företaget gjort ett hål i förrådsgolvet för kondensvattnet. Hålet hade nu blivit tilltäppt. Han anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde bortforsling av den trasiga pumpen samt pengarna för pumpen tillbaka – eller  ersättning på 56 500 kronor.

VVS-företaget slog tillbaka kritiken och pekade på att man dragit ett avlopp från värmepumpen till en golvbrunn utanför förrådet. Villaägaren hade själv gjutit golvet, men inte hunnit klart, enligt VVS-företaget.

”Vi pratade med honom på plats om att vänta tills han hunnit bila ur resten, men det var inte något alternativ för honom då på grund av tidsbrist”, skrev företaget till Arn.

Nämnden ansåg att VVS-företaget gjort fel när man placerat frånluftsvärmepumpen i ett förråd utan golvbrunn. Det strider mot monteringsanvisningarna och är ett fel i installationen. Men det finns inget annat fel i installationen, enligt Arn.

Kunden höll inne med betalningen
”Deras arbeten var under all kritik”

Eftersom kunden inte kunnat bevisa att det var installationsfelet – avsaknaden av golvbrunn – som orsakat felet på frånluftsvärmepumpen avslås villaägarens krav mot VVS-företaget.

Så trots att företaget gjort fel frias det på grund av att orsakssambandet inte bevisats.

Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”