Logga in

Tuffare krav på framtidens avlopp

Publicerad
18 aug 2022, 05:00

Klimatförändringar och ny teknik är några av utmaningarna för framtidens enskilda avlopp. Maja Englund, vd för VA-Guiden, ringar in fällor och lösningar.

Uppföljning av funktion, provtagning på enskilda avloppsanläggningar och förbättrad tillsyn är den främsta snackisen i VA-branschen just nu, enligt Maja Englund.

Den här sprillans nya produkten snubblade vi över på Nordbygg
Skruva väggavloppet direkt i väggregeln

Kunden vände sig till Arn som fick avgöra ärendet.
Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden

– Diskussionen drivs av den proposition som regeringen lagt fram. Bakgrunden är att det finns många fastigheter utanför de kommunala avloppsnäten med bara slamavskiljning, utan efterföljande rening och att man börjat följa upp relativt nyanlagda anläggningar och funnit brister även där.

 Vad kan bristerna bero på?

– Det kommer många nya lösningar för små avlopp på marknaden som inte alltid är anpassade till svenska förhållanden. Ibland kanske entreprenörerna inte har förstått förutsättningarna för att tekniken ska fungera. En annan förklaring är informationsproblem, att kunden inte ger entreprenören tillräcklig information om förutsättningarna eller att entreprenören missar att informera kunden om tillsyn och skötsel som krävs.

Många är skeptiska till att hämta energi ur avloppsvatten
Här ska det vaskas kilowattimmar ur avloppet

  Har något problem blivit vanligare på senare år?

– Klimatförändringarna med de kraftiga regn som vi sett alltmer av kan ställa till det ordentligt när dagvatten kommer in i avloppsanläggningen om den är lågt placerad. Det här problemet förvärras av att vi i Sverige har jämförelsevis små slamavskiljare och ofta ganska små anläggningar.

 

Fyra tips om enskilda avlopp

• Om kunden har en äldre infiltrationsbädd, försök att bilda dig en uppfattning om hur den fungerar. Det kan man göra via luftningsrör eller fördelningsbrunn – det ska inte vara för mycket slam eller vatten i dem.

• Kolla data från tester som tillverkaren låtit genomföra på produkterna, helst från en oberoende aktör. Följ upp genom att dokumentera egen provtagning vid service.

• Tänk cirkulärt. En torrtoalett med urinseparation gör det möjligt att använda urinvattnet som gödningsmedel. En annan lösning ät att separera BDT och WC för att kunna återanvända vatten till tvätt och vattning i trädgården.

• Utbilda dig via tillverkarna erbjuder eller VA-Guiden som anordnar utbildningar i samarbetet med Maskinentreprenörerna.

Tuffare krav på framtidens avlopp Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”