Logga in

”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen

Publicerad
13 dec 2021, 06:00

En villaägaren som ville komplettera sin vedpanna köpte en luft/vattenvärmepump. Men när vintern kom med 20 minusgrader började problemen. “Allt var kundens fel” enligt företaget som sålde värmepumpen. Men vad tyckte Allmänna reklamationsnämnden (Arn) om fallet?

2017 marknadsförde ett värmepumpföretag sina produkter på en marknad i Dalarna. En villaägare från trakten, som var ute efter ett komplement till vedeldningen i sitt 130 kvadratmeter stora hus, nappade och köpte en luft/vattenvärmepump för 80 000 kronor av företaget.

Tjänar man på att installera en luft/vattenvärmepump jämfört med bergvärme?
Kritik mot studie om luft/vattenvärmepumpar vs bergvärme

En rörmokarmiss stod företaget dyrt
Varmvattenberedaren ramlade ner – orsakade stor vattenskada

Villaägaren hade fram till dess klarat sig med en vedpanna, men tyckte att det vore bra att komplettera med en värmepump.

För villaägaren var det viktigt att vedpannan med en ackumulatortank på 3 000 liter och värmepumpen skulle fungera tillsammans.

Värmepumpen fungerade bra det första sommarhalvåret, enligt villaägaren, men redan första vintern så stannade pumpen. En servicetekniker från värmepumpföretaget gjorde en felsökning och fick igång pumpen igen. Kunden fakturerades för besöket, trots att det fanns en femårig garanti på värmepumpen.

”Men efter det här stoppet har pumpen aldrig lyckats värma vattnet till mer än 52 grader, inte heller under sommartid”, skriver villaägaren i anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) med begäran om hävning av köpet och ersättning för besiktningen.

”Den installatör som utfört värmepumpinstallationen har brustit i sin kompetens”, menar besiktningsmannen, som villaägaren anlitat.

Besiktningsmannen pekade bland annat på att det var ett grovt misstag av värmepumpföretaget att sälja en värmepump som måste cirkulera vattnet dygnet runt hela vintern, med tanke på energiförlusterna och att skiktningen i ackumulatortanken förstördes.

Dessutom löstes högtrycksventilen ut efter varje eldning, eftersom värmepumpen inte kunde stängas av. Det innebär också att värmepumpen måste återställs efter varje vedeldning.

I vintras reklamerade villaägaren felen och begärde att företaget åtgärdade problemen så att hon kunde elda i pannan i kombination med värmepumpen.

dricksvattnet blev förorenat
250 liter köldbärarvätska läckte ut vid värmepumpinstallationen

Men företaget menade att allt var kundens fel, eftersom villaägaren vägrade låta företaget installera en varmvattenberedare. 

Nämnden går dock helt på villaägarens linje och rekommenderar värmepumpföretaget att betala 80 000 kronor till villaägaren mot återlämnande av värmepumpen.

”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”