Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump

Publicerad 28 mar 2022, 06:00 | Uppdaterad 26 mar 2022

En backventil förstördes vid installationen av en luft/vattenvärmepump. ”Det var väldigt trångt”, förklarar det ansvariga elföretaget, som försökte hitta ett VVS-företag för att få hjälp, utan att lyckas.

En villaägare köpte en luft/vattenvärmepump inklusive installation och anslutning till värmesystemet för drygt 143 000 kronor av ett elföretag. 

Fel enligt anvisningarna och kunden, men Arn friade
Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden

När vintern kom med 20 minusgrader började problemen
”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen

Enligt värmepumpbranschen är det  ovanligt att elföretag installerar värmepumpar. Uppskattningsvis står elföretag för omkring 5–10 procent av installationerna.

Två dagar efter installationen kom den första felkoden. Företaget skulle skicka en VVS-montör  för att verifiera att installationen var korrekt, vilket gjordes veckan efter.

Men innan dess uppstod fler problem. Det gick flödeslarm, värmen i huset pendlade mellan 13–28 grader, rören lät illa och villaägarna fick stänga av, lufta och åtgärda den felkod som angav flödesfel och stopp i filtret.

Elektrikern som gjort installationen meddelade att han skulle komma tillbaka och få igång allt, men skrev sedan att han skulle prata med VVS-montören, eftersom jobbet var omfattande.

Kunden anlitade då ett  VVS-företag som upptäckte flera fel i elföretagets installation, bland annat pekade man på att en påfyllningsventil med backventil saknades. Det kunde i sin tur orsaka att radiatorvatten läcker ut i färskvattnet.

Då anmälde villaägaren elföretaget till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, och krävde ersättning med 56 618 kronor och en ny backventil.

Elföretaget försvarade sig med att man sökte efter en rörmokare som skulle kunna hjälpa till med VVS-arbetena för att få den nya värmepumpen att fungera optimalt i det gamla värmesystemet. Men man fick inte tag i någon rörmokare som kunde ta på sig uppdraget just då.

Att det saknades backventil berodde på att den gått sönder vid monteringen  eftersom det var väldigt trångt, menade elföretaget som också kritiserade kundens kunskapsnivå:

”Hon saknar grundläggande kunskaper om sitt eget värmesystem och värmesystem i allmänhet. Hon har inte heller lyssnat på företagets råd utan trott att en modern värmepump kan installeras i ett riktigt gammalt värmesystem utan att problem kan uppstå. Företaget var tydligt med att värmepumpen inte skulle komma att fungera optimalt förrän övriga VVS-arbeten/anpassningar av värmesystemet gjordes”, skriver företaget till Arn.

Arn gav elföretaget delvis rätt och menade att deras offert inte kunde förstås på annat sätt än att rördragning endast ingick till den del som krävdes för anslutning till det befintliga systemet. Därmed hade kunden varken kunnat bevisa att det var fel på värmepumpen eller installationen. 

Montörens miss ledde till att dricksvattnet blev förorenat
250 liter köldbärarvätska läckte ut vid värmepumpinstallationen

Men elföretaget ska montera den backventil som företaget dragit sönder vid monteringen av värmepumpen,rekommenderade Arn.

Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”