Logga in

Rekordmånga byggfel i försenat bygge

Publicerad
8 okt 2020, 06:00
| Uppdaterad
3 apr 2021

Det mesta går snett när det lilla byggföretaget bygger ett gästhus på en villatomt i Småland. Besiktningsmannen slår ner på över 50 fel, varav flera VVS-relaterade.

Omonterade termostater för golvvärme, inget stänkskydd och feldragna rör vid vattenfördelarskåpet, inbyggda kopplingar i väggen, öppna och oisolerade vattenledningar med frostrisk som följd, felaktiga vattenkopplingar i sovrummet.

Läs också:
”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden”

Det är bara några exempel på byggfel som finns noterade i slutbesiktningsprotokollet för det nybyggda gästhuset som kunden betalat 750 000 kronor för.

Utöver de många bristerna så blev bygget försenat i nio månader.

Kommer ni att följa Arns rekommendation?

– Vi kommer att gå vidare med det här fallet till rätten, eftersom kunden inte har betalat allting, säger Buki Azabi, vd på Ekhagens Bygg AB.

Varför blev det så många byggfel i det här projektet?

– Kunden anlitade en annan hantverkare. Vi har åtgärdat de flesta fel som vi var skyldiga till att göra.

Varför blev det så försenat?

– Kunden lade till en massa extrajobb, sen var det väderförhållanden som vi inte kunde påverka, säger Buki Azabi.

Fastighetsägaren begär att Ekhagens Bygg AB betalar 230 000 kronor till honom i vite för förseningen, enligt avtalet. Han vill också ha ersättning med 60 000 kronor för åtgärdande av byggfelen.

Läs också:
7 byggskandaler som skakat Sverige

Trots de många felen så godkänns entreprenaden vid slutbesiktningen. Samtidigt framgår det av protokollet att arbetet är försenat med 36 veckor och att förseningsvite utgår med 5 000 kronor för varje påbörjad vecka.

Ekhagen Bygg deltog inte på någon av besiktningarna. Varför?

– Vi fick en inbjudan bara två dagar i förväg och slutbesiktningen hölls utan oss. Vi ville ha en ny besiktning med alla på plats, säger Buki Azabi.

Men Allmänna reklamationsnämnden (Arn) går på fastighetsägarens linje och rekommenderar Ekhagens Bygg AB att betala 180 000 kronor i förseningsvite.

Nämnden rekommenderar också Ekhagens Bygg AB att åtgärda de fel som framgår av besiktningsprotokollet.

Läs också:
”Någonstans borde varningsklockorna ringa”

Nämnden konstaterar att det inte finns några bevis för att fastighetsägaren har beställt tilläggsarbeten, som byggföretaget menar är en orsak till förseningen. Arn anser inte heller att vädret utgör något skäl till förseningen.

Som huvudregel har entreprenören rätt att åtgärda felen. Därför rekommenderas Ekhagens Bygg AB att avhjälpa felen, trots att fastighetsägaren vill anlita ett annat företag.

Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”