Arn: Delreparationer i badrum är okej

Publicerad 2 nov 2022, 08:40

Besiktningsmannen missade den felaktiga golvbrunnsmanschetten. När försäkringsbolaget vägrade att försäkra våtrummet, krävde kunden att hela badrummet skulle byggas om på besiktningsfirmans bekostnad. Men Allmänna reklamationsnämnden (Arn) köpte inte det.

Vintern 2020 köpte ett par en fastighet i Storstockholm. En besiktningsfirma hade utfört en överlåtelsebesiktning några veckor tidigare, men hade inte hittat något onormalt i badrummet, som renoverats 2016.

Golvbrunnen var felmonterad
Krävde att få golvbrunnen ominstallerad – efter tio år

I nästan tio år pågick tvisten om VVS- och elarbetena i badrummet
Felmonterad golvbrunn orsakade fuktskador

Sommaren 2021 bytte makarna försäkringsbolag och i samband med det gjordes en ny besiktning av fastigheten. Den nya besiktningsmannen hade anmärkningar på golvbrunnen i badrummet:

  • Brunnsmanschett/tätskikt var felaktigt monterad. Sticker ut under klämringen.
  • När brunnsmanschetten saknas eller är felmonterad i golvbrunnen är det inte fackmässigt utfört.
  • Det kan leda till fuktskador i omkringliggande konstruktioner.

Som en konsekvens av detta vägrade försäkringsbolaget att försäkra badrummet. För att kunna göra det krävde försäkringsbolaget att felet i golvbrunnen åtgärdades fackmässigt genom att hela badrummet renoverades.

Kunderna menade att de hade avstått från att köpa fastigheten, om de känt till felen. I vilket fall hade de inte köpt fastigheten till det aktuella priset. Makarna krävde därför 249 000 kronor av den första besiktningsfirman för att åtgärda golvbrunnen, eftersom de missat detta vid besiktningen. Summan skulle krävas för att reparera hela badrummet.

Men besiktningsföretaget hävdade att det gick att delreparera skador i tätskikt och pekade på att flera etablerade försäkringsbolag accepterar delreparationer.

Arn kom fram till att det är utrett att brunnsmanschetten/tätskiktet var felaktigt monterad och att besiktningsmannen borde ha uppmärksammat detta. 

Nämnden ansåg att information om den felaktiga golvbrunnen hade gett fastighetsägarna goda möjligheter att förhandla ner priset på fastigheten. Besiktningsmannens vårdslöshet ledde till en skada för fastighetsägarna.

En felinstallerad golvbrunn blev en dyr affär för säljaren av en bostadsrätt i Stockholm
Därför kostade VVS-felet en halv miljon kronor

Men sedan 2016 är det möjligt att göra delreparationer med specialutbildat branschfolk på tätskikt, framhöll Arn. Fastighetsägarnas krav på 249 000 kronor i ersättning för den felaktiga golvbrunnen skulle ge en oskälig vinst på besiktningsmannens bekostnad, ansåg nämnden som tyckte att 20 000 kronor var en rimlig ersättning.

Arn: Delreparationer i badrum är okej VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”