Logga in

”Plötsligt läckte allt vatten ut”

Publicerad
7 okt 2019, 06:00

Först började badet stänga av sig självt, sen försvann trycket i jetsen/vattenstrålarna och därefter läckte 1 500 liter vatten ut. Spabadet blev inte vad villaägaren tänkt sig.

Hösten 2016 köpte en villaägare i Kungsbacka ett spabad för 50 000 kronor av ett VVS-företag i Göteborg.

VVS-företag tog överpris – fick betala tillbaka

Men efter ungefär ett år började badet krångla. Efter en felsökning visade det sig vara fel på ett kretskort och det blev ett garantiärende hos den holländska leverantören.

Efter ett halvår bytte bolaget kretskortet.

– Jag krävde kompensation för stillaståendet i ett halvår, men erbjöds ett presentkort på en SPA-anläggning på 2 000 kronor. Bolaget lovade per telefon att förlänga garantin, säger villaägaren.

”De sämsta installationer jag sett, farliga för människor och egendom”

Men strax därefter försvann trycket i alla jetsen/vattenstrålarna. Villaägaren felanmälde även detta, men inget hände.

Hösten 2018 tröttnade han och ville lämna häva hela köpet.

– Plötsligt i november eller december 2018 så läckte allt vatten ut, förklarar villaägaren och meddelade VVS-företaget omedelbart.

Samtidigt anmälde villaägaren VVS-bolaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), där han begärde en hävning av köpet med återbetalning på 48 000 kronor.

Men företaget motsatte sig kravet.

– Vi har lagat spabadet och fått ordning på det. Badet har varit i drift och fungerat. Vi har även erbjudit att förlänga garantin, att laga badet efter att garantin gått ut och till och med att köpa tillbaka badet för halva priset. Vi vill laga badet, men det vill inte villaägaren. Det är väldigt viktigt med skötsel, vattenmängd, klorhalt etcetera, sa VVS-företagets representant till nämnden.

Rörisoleringen gav ingen effekt – så företaget fick inte ta betalt

ARN pekade i sitt beslut på att det inte finns någon utredning som bevisar att det fortfarande är fel på jetsen/vattenstrålarna. Eftersom felorsaken inte har utretts går det inte att konstatera att felet är av sådan väsentlig betydelse för villaägaren att han har rätt att häva köpet, menade nämnden.

Att 1 500 liter vatten runnit ut från badet är dock ett fel enligt konsumentköplagen.

Nämnden rekommenderade VVS-företaget att utan kostnad för villaägaren åtgärda felet på spabadet så att det inte läcker ut vatten, men avslog samtidigt kravet på en hävning av köpet.