Logga in

Dolt fel bakom krånglande bergvärmepump

Publicerad
14 maj 2020, 06:00
| Uppdaterad
26 feb 2021

Felmeddelandena avslöjade att något störde den nyinstallerade bergvärmeanläggningen. Kunden krävde pengarna tillbaka, men fick nobben.

I september 2018 beställde en villaägare en bergvärmeanläggning på totalentreprenad av VVS-företaget Energipartner Sverige AB i Stockholm.

Tvist
Bråk om fakturan när rören drogs på annat sätt

Men när bergvärmepumpen väl var installerad kom det dagligen felmeddelanden på displayen att det var problem med kylsystemet och att installatör skulle kontaktas. Pannan gick över på eldrift.

Efter ett flertal felsökningar och byte av delar på värmepumpen, bytte Energipartner ut värmepumpen.

Men felmeddelandena kom direkt även på den nya värmepumpen. Bolaget felsökte ledningarna, men hittade inte någon förklaring till problemet.

Huset, som var byggt på 1980-talet, hade radiatorer på övervåningen som installerades när huset byggdes på 80-talet. Villaägaren påpekade att radiatorerna inte blev ordentligt varma på vintern.

Igenslammade radiatorer:
”Det var så tjockt att jag knappt fick in svetstråden”

Energipartner sa då att hela radiatorsystemet måste bytas ut, något som villaägaren ansåg att företaget borde ha insett från början.

“Som kund har jag utgått från att jag köpt en värmepump som är kompatibel med det befintliga radiatorsystemet”, skrev villaägaren i en anmälan till Arn.

Kunden krävde i första hand att Energipartner skulle stå för kostnaden för att byta ut radiatorerna till sådana som var kompatibla med bergvärmepumpen.

Annars ville kunden häva köpet och bland annat få ersättning för kostnaden för hela entreprenaden samt en ny elpanna och städning, tillsammans 267 700 kronor

“Det fel som efter lång tids felsökning kunde konstateras var av dold natur och kunde absolut inte upptäckas vid den okulärbesiktning som bolaget utförde före avtalets ingående. För att överhuvudtaget kunna konstatera att det är fel radiatorinsatser behöver man skruva bort termostaten på radiatorventilen”, förklarade Energipartner för nämnden.

Tvist om rotavdrag i efterhand: ”Om kunden velat ha rotavdrag hade vi tackat nej till jobbet”

Två år tidigare hade värmesystemet på övervåningen renoverats och samtliga rör och insatser i ventilerna hade bytts ut. Därmed ansåg Energipartner att det inte fanns något rimligt skäl att misstänka fel i radiatorsystemet.

Felet visade sig vara orsakat av att tvårörsventiler monterats i ett ettrörssystem.

Bolaget påpekade för Arn att felet inte heller orsakats av bytet till bergvärmeanläggningen, utan att det funnits där före installationen.

Arn gick helt på VVS-företagets linje och “konstaterar att bristerna i radiatorsystemet fanns redan före Energipartners arbete” och att bolaget inte haft anledning att misstänka att bristerna fanns.

Därför hade inte Energipartner någon skyldighet att avråda kunden från installationen och nämnden avslog kundens krav.

Energipartner har valt att inte kommentera ärendet.