Delar av badrumsgolvet saknade golvvärme och ventilationen blockerades av en duschvägg. Foto: Pehr Loo/Oktopal

Kakelfirma täppte till ventilationen

Publicerad: 02 december 2020 Text: Eva-Maria Fasth

Kunden hittade stora brister i sitt nyrenoverade badrum. Kakelfirman hade bland annat monterat duschväggarna så att de täckte halva luftutsuget i badrummet.

Strax före jul i fjol anlitade en privatperson i Jämtland en kakelfirma för att renovera badrummet. Kunden blev långt ifrån nöjd med resultatet och vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Kunden om hantverkstjänster: "Det borde finnas någon sorts certifiering av företag som vill och kan jobba för privatpersoner"

I anmälan listades elva brister som kunden ville ha åtgärdade. Däribland att blandaren var snedmonterad vid tvättstället och att vattenledningarna var dragna i överkant mitt över en hel vägg i stället för under utslagsback vidare till tvättmaskinen.

Ventilationen bestod av mekanisk frånluft. Duschväggar var monterade åt fel håll med följd att ett av frånluftsdonen blivit överkaklat.

Kakelfirman skrev i sitt svar till Arn att kunden vid kundbesöket hade sagt att kostnaderna skulle hållas nere.

”Därför skulle vi inte räkna med varken omdragning av el eller ventilation. Duschväggarna (och kaklet) skulle monteras enligt bifogad skiss, omvänt skulle det bli för trångt mot handfat och 80x80 cm skulle bli för liten dusch", förklarade kakelfirman.

Hur många timmar tar det att fakturera? "Kunden ville ha en spec och det kostade"

I början av november kom Arn:s beslut. Nämnden konstaterade att duschväggarna monterats i storleken 90x80 centimeter istället för 80x90 centimeter, vilket gjorde att halva luftutsuget/ventilen täcktes.

Kakelfirman rekommenderas att åtgärda detta.

Dessutom ska kakelfirman bland annat åtgärda en elinstallation som kan utsättas för vattenbesprutning och därför minst behöver ha kapslingsklass IPX5.

Nya blandaren blev dyrköpt affär- ingen ville ta på sig jourfakturan

Arn konstaterar också att golvvärmen i duschhörnan har brister. Men att åtgärda detta skulle innebära ”oskälig olägenhet och kostnad” för kakelfirman, som därför slipper fixa det.

Nämnden rekommenderar att kakelfirman istället ska dra av 5 000 kronor på priset.

Övriga krav från kunden avslogs.

Fler nyheter

6 heta värmepumptrender

22 jan 2021 | 99 procent kan väl knappast ha fel? Här kommer sex tunga argument för att de tillfrågade installatörerna och återförsäljarna har rätt när de tror p...