Logga in

”Tråkigt när värmepumpsföretagen missar sin chans att få rätt på grund av det här”

Publicerad
13 apr 2023, 05:03
| Uppdaterad
14 feb 2024

Bergvärmepumpsbyte leder ofta till tvister. Men Hans Söderström, VVS-teknisk expert som är med och avgör konflikter i Allmänna reklamationsnämnden, listar fler fall med värmepumpar. Ett tycker han känns särskilt tråkigt.

Tvist i Arn:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”

Läs också:
”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen

Hans Söderström.

Fyra till fem gånger per år kallas Hans Söderström, till vardags VVS-teknisk expert på Installatörsföretagen, till Allmänna reklamationsnämnden sammanträden för att vara med och avgöra värmepumtvister mellan konsumenter och företag.

Vid varje tillfälle avgörs 13–14 fall och det gäller för ledamöterna att vara väl pålästa. Bevisfrågan är svår när ord står mot ord och man bara har skriftlig bevisning att ta ställning till. En representant från SKVP, Svenska Kyl & Värmepumpsföreningen, finns också på plats som teknisk expert.

– Framför allt är det fackmässigheten i arbetet som vi tar ställning till, säger Hans Söderström.

Här listar han tre klassiska tvister och hur du bör agera:

Typexempel 1: Nätköpet

Kunden har köpt en luft/luftvärmepump på nätet och anlitat ett Kyl/VVS-företag för installationen. Men pumpen ger inte alls förväntad effekt, det vill säga uppvärmning av hela huset. Kunden känner sig lurad och kräver hävning av köpet.

Kommentar: Här är det svårt att veta vems felet är men i grunden handlar det oftast om förväntningar och förutsättningar. Kunden vet i regel inte att det är avgörande var pumpen placeras och att stängda dörrar och öppna fönster påverkar värmeflödet och hur värmen från värmepumpens innerdel kan spridas mellan olika rum. Det här är inte heller tillverkarna tydliga med i sin marknadsföring.

Rådet till installatörerna är att redan i anbudet vara tydlig med att man bara ansvarar för installationen och att man inte tar på sig något ansvar för produkten när det gäller garantier och annat.

Typexempel 2: Bergvärmepumpsbytet

Den gamla bergvärmepumpen är uttjänt och kunden beställer en ny. VVS-företaget installerar enligt monteringsanvisningen, men den fungerar ändå inte fullt ut. Kunden, som betalat dyrt för anläggningen, vänder sig till företaget och kräver hävning av köpet alternativt att få felen åtgärdade. Företaget kräver då i sin tur att få betalt för merjobbet, bland annat själva felsökningen.

Kommentar: Det är inte ovanligt att det blir problem vid byten av bergvärmepumpar, som är avancerade anläggningar. Att den nya bergvärmepumpen inte fungerar fullt ut kan bero på fel i själva systemet, som föroreningar eller att någon annan komponent är trasig. För att hitta felet kan det krävas att man går ner i undercentralen och gör en ordentlig undersökning av hela befintliga installationen.

Som företagare är det viktigt att redan i anbudet vara tydlig med exakt vad som ingår i den avtalade tjänsten – bara installationen med en gardering för fel i systemet eller ansvar för att anläggningen fungerar fullt ut med rimlig ersättning för det.

Typexempel 3: Otydlighet i anbud och svar

Företaget tycker att det har varit tydligt mot kunden – men ändå har missuppfattningar skett och tvisten är ett faktum. Kunden anmäler företaget till Arn och företaget svarar otydligt även till nämnden och förlorar därför tvisten.

”De här fallen kan jag tycka är riktigt tråkiga, när företag missar sin chans att få rätt på grund av att de svarar för otydligt.”

Kommentar: De här fallen kan jag tycka är riktigt tråkiga, när företag missar sin chans att få rätt på grund av att de svarar för otydligt. Eftersom vi bara har skriftlig bevisning att luta oss mot inför beslutet är det en jätteviktig sak att vara tydlig i sitt svar till Arn och såklart även mot kunden för att slippa att ens dra på sig en anmälan.

Läs också:
”Jag har hittat billigare priser på internet”

Ser vi att kommunikationen mynnat ut i massor av sms och mejl så förstår man att det är infekterat, så det är en viktig sak att tänka på. Det kanske vi på Installatörsföretagen borde vara bättre på att förklara för våra medlemmar.