Logga in

”Jag har lärt mig vikten av att få alla överenskommelser skriftligt”

Publicerad
29 feb 2024, 09:44

Efter Arn-fallet där kunden var rejält missnöjd med värmepumpsköpet, bland annat byttes inte en nästan elva år gammal elpatron, konstaterar både kunden och företaget att det finns lärdomar att dra.

Liknande fall:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”

2022 köpte kunden en luft/vatten-värmepump och installation av Sydpumpen i Laholm. 

Efter några månader märkte hon att elräkningen hade ökat samtidigt som duschvattnet knappt räckte till två minuters dusch vilket hon klagade på hos företaget. Detta blev upptakten till en tvist som fick lösas av Allmänna reklamationsnämnden.

Hela fallet och varför kunden fick rätt kan du läsa här:

Arn fick säga sitt:
Elräkningen skenade efter värmepumpsinstallationen

– Jag har fått mina pengar, vd:n har ringt mig flera gånger och vi har bokat in ett möte om utbyte av anläggningen, så jag är nöjd. Men jag har lärt mig vikten av att få alla överenskommelser skriftligt, spara alla kvitton och att man ska kontrollera att man har fått rätt grejer innan de installeras, säger hon till VVS-Forum.

Martin Svensson, vd på Sydpumpen, säger att han är förvånad över Arns beslut.

– Ja, annars hade vi redan betalat redan. I det här fallet hade vi olika uppfattningar och då är det bra att en opartisk part får avgöra det. För oss är det självklart att följa Arns beslut och vi har haft en bra dialog med kunden om det, säger han

Värmepumpsteknikern:
”Att stänga av elpatronen är det dummaste man kan göra”

Har ni lärt er något av den här tvisten?

Jag är ganska ny här och inte insatt i det här specifika fallet men man ska alltid försöka dra lärdom, även av positiva utfall. Vi tycker att vi är tydliga men sker det missuppfattningar så har kunden inte uppfattat det så. Då kan man exempelvis fundera över om man kan förbättra den interna kommunikationen – det kan vara många inblandade i en värmepumpsinstallation, från säljare och kontorspersonal till installatörer.

Jobbar man mot privatkunder är det inga konstigheter att man då och då anmäls till Arn och det behöver inte alltid vara av ondo. Men man ska vara ödmjuk inför besluten och respektera dem.