Logga in

Elräkningen skenade efter värmepumpsinstallationen

Publicerad
29 feb 2024, 08:43

Knappt med varmvatten, skenande elräkning och andra prylar än de som beställts. Kunden var rejält missnöjd med värmepumpsköpet och gick till Arn. Företaget Sydpumpen menar att installationen är korrekt utförd. Men hur blev beslutet?

2022 köpte kunden en luft/vattenvärmepump och installation av Sydpumpen i Laholm. 

Efter några månader märkte hon att elräkningen hade ökat samtidigt som duschvattnet knappt räckte till två minuters dusch vilket hon klagade på hos företaget.

kunden berättar efter beslutet i detta ärende:
”Jag har lärt mig vikten av att få alla överenskommelser skriftligt”

Likande fall:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”

Sydpumpen skickade efter en tid ut en tekniker som konstaterade att givaren satt fel och flyttade den. Därefter fick kunden en faktura trots att teknikern, enligt kunden, hade sagt att servicen skulle ingå i garantin.

Elräkningen fortsatte att rusa. Kunden ringde elleverantören som bad henne att kontrollera inställningen på elpatronen. Den stod då på 70 grader i stället för 55 grader, som hennes värmesystem med genomströmningsvärme kräver. Efter att ha dragit ner temperaturen på elbolagets uppmaning sjönk elanvändningen från 32 000 kWh till knappt 17 000 kWh på ett år.

Detta ifrågasätter Sydpumpen som säger att inställningen på elpatronen var på 45–50 grader efter installationen.

Vid ett strömavbrott lade värmepumpen av helt. En tekniker kom och fick i gång den ”med tvång” men konstaterade att det saknades ett externt expansionskärl och att pumpen behövde bytas. Även detta skulle gå på garantin enligt teknikern, men efter ett par veckor kom en faktura på 18 000 kronor som kunden bestred.

”Min elpatron var nästan elva år gammal och i kalkrikt vatten åldras saker fort vilket också påverkar elförbrukningen.”

När Sydpumpen ringde för att boka en garantibesiktning valde kunden att anlita en tekniker från ett annat företag via IVT eftersom hon tappat förtroendet för Sydpumpen. Teknikern upptäckte då att värmepumpens innedel var en annan modell än den offererade, och saknade intern elpatron. I stället hade kundens gamla, externa elpatron fått sitta kvar, som saknade styrning och därför var konstant påslagen, skriver kunden i sin redogörelse.

– Min elpatron var nästan elva år gammal och i kalkrikt vatten åldras saker fort vilket också påverkar elförbrukningen. Jag hade betalat för en ny, säger kunden till VVS-Forum.

Men när Sydpumpen hade en annan syn på installationens utförande, vad som avtalats och förmedlats, gick kunden till Arn med sitt krav: 31 072 kronor i ersättning för den extra elförbrukningen. Hon ville också att den nuvarande enheten skulle bytas ut mot den som hon betalat för och därefter besiktigas av oberoende IVT-tekniker för att säkerställa att den fungerar som den är avsedd.

Sydpumpen bestred kraven och påpekade bland annat att fakturorna för servicen har krediterats, att den innedel som kunden har fått är dyrare och mer lämpad för att göra installationen enligt kundens önskemål och att installationen var korrekt utförd: ”Vår minnesbild är att detta informerats till kund. Vi motsätter oss således alla ekonomiska krav”, skriver företaget i sitt svar till nämnden.

Värmepumpsteknikern:
”Att stänga av elpatronen är det dummaste man kan göra”

Men Arn gick på kundens linje: Eftersom företaget inte har levererat och installerat den anläggningen som de avtalat om föreligger ett köprättsligt fel. Nämnden konstaterar också att företaget inte har driftsatt värmesystemet på ett korrekt sätt efter installationen. Därför ska Sydpumpen ersätta kunden för merkostnaderna för elen och att byta ut anläggningen mot den offererade.