Logga in

Förvirrad tvist om varmvattenberedare – Byggmax slår ifrån sig

Publicerad
8 maj 2025, 05:00
| Uppdaterad
7 maj 2025

En husägare klagar på en varmvattenberedare som gjorde livet surt för hela familjen på fyra personer. Anmälda Byggmax medger däremot inget fel och Arn får säga sitt.

Kvinnan som anmält köpet bor i Närke och köpte en varmvattenberedare från Byggmax hemsida. Ett par dagar senare levererades den med en treårig garanti. 

Läs också:
”Droppskålen var näst intill mosad”

Läs också:
”Deras arbeten var under all kritik”

Närmare två år senare upptäckte kunden att produkten inte fungerade längre. En rörmokare undersökte den och hittade fel. Husägaren kontaktade Byggmax direkt och begärde att få reklamera produkten samt få en ny. Företaget bekräftade ärendet via e-post men gick sedan inte att få kontakt med, hävdar kvinnan. 

Först flera månader senare blev hon kontaktad av en rörmokare som fått ett uppdrag av Nibe eller Byggmax för att kolla varmvattenberedaren. Men kvinnan hade fortfarande ingen direktkontakt med Byggmax. Efter undersökningen ordnade hon med byte och installation på egen hand och betalade själv. Hon hänvisar till att livet med en familj på fyra personer var ohållbart utan varmvatten och att de var tvunga att göra bytet. 

Kunden har fortfarande inte kommit överens med det säljande företaget och kräver därför ersättning med 22 000 kronor för sina omkostnader. 

Byggmax håller inte med om kundens version. De har visst svarat på kundens anmälan. Men problemet är oklart och felet kan bero på hur produkten förvaras och hanteras före installation. Produkten var inköpt ett helt år innan den blev installerad. Det är inte fastställt om kunden har utfört service enligt anvisningarna. För att ta reda på hur produkten gått sönder så bör ett garantiärende gentemot Nibe sättas igång. 

Det råder också oklarhet kring om kunden vill reklamera direkt mot Byggmax eller sköta allt via sitt försäkringsbolag. 

Läs också:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”

Allmänna reklamationsnämnden har gått igenom parternas respektive handlingar och ser att kunden gjort en anmälan och att Byggmax några dagar senare kontaktat henne för en eventuell reparation. Då fick butiken höra att kvinnan redan hade låtit byta ut varmvattenberedaren. De har därför inte fått någon chans att kolla upp eller åtgärda felet. Därför har de heller ingen skyldighet att ersätta kunden. Därför avslår Arn kundens krav i sin helhet.