Vem har rätt om villan som blev för varm?

Publicerad 9 mar 2021, 05:45

När det plötsligt blev för varmt i villan krävde privatkunden att VVS-företaget skulle åtgärda problemet, trots att jobbet – ett byte av termostatenheterna på radiatorventilerna – gjordes för åtta år sedan. Men avses arbete eller material i artikeln? Det undrade flera läsare på Facebook. Här reder entreprenadjuristen ut varför det i det här fallet inte spelar någon roll.

Så här förklarade Viktor Sterner saken: ”I de flesta fall måste en privatperson reklamera en tjänst inom tre år efter att uppdraget avslutades. Men om arbetet har utförts på byggnader och fasta saker är reklamationsfristen i stället tio år.” Svaret ledde diskussioner och kommentarer som, ”mig veterligen är garantitiden på material två år”, ”jag tycker att man blandar ihop tjänster och material” och ”är det material eller arbetet som avses?”

Läs den första artikeln: Är det vårt fel att det är för varmt?

— Faktum är att det inte spelar någon roll om kunden påstår att det är fel i materialet eller arbetsprestationen i det här fallet, säger Viktor Sterner, när vi bollar tillbaka frågan till honom.

Viktor Sterner.— När det handlar om privatkunder gäller konsumenttjänstlagen och enligt den är ett företag ansvarigt för fel som visar sig inom tio år om tjänsten utförts på en byggnad eller en annan fast sak. Och i tjänsten ingår både material och arbete. Men reglerna för konsumenttjänster förväxlas ofta med de regler om garantier och garantitider som finns i kommersiella standardavtal, som AB 04.

— Om det konstateras att det är fel i materialet är företaget därför ansvarig för det gentemot sin kund, i ett fall som detta. Har företaget gällande garantier från sin materialleverantör kan företaget i sin tur reklamera felet till leverantören, påminner han.

Fler populära juristfrågor: Vem ska stå för jourfakturan?

Kan kunden vänta med hela betalningen?