Logga in

“Gör man avsteg finns risk att en domstol anser att det inte är fackmässigt”

Publicerad
7 mar 2023, 09:28

Uppge aldrig ett cirkapris om du inte vet att du kan stå för det. Försök inte tro att du vet bättre än monteringsanvisningarna. Skriv inget dumt kontrakt när du tar över någon annans jobb. Juristen Johan Edwards går igenom juridiken kring tre ARN-fall där montören åkt på dyrköpta misstag.

VVS-poddens avsnitt om jobbiga kunder gästas av juristen Johan Edward från Installatörsföretagen, för att reda ut hur man har sitt på det torra och inte blir mosad i en juridisk tvist av kunden.

– Det viktigaste är att du har ett skrivet avtal med din kund. Det finns färdiga mallar för det. Alla tilläggsarbeten behöver också finnas skriftligen och bekräftade av kunden, att att det är tilläggsarbeten.

Läs också vad Natalia Strandberg säger i VVS-podden om jobbiga kunder
”Vi fick med oss kunden och körde över arkitekten”

VVS-podden går igenom tre fall som prövats av Allmänna reklamationsnämnden och där kunden fått rätt. Det ena är där kunden ville veta ungefär vad det kostade och fick följande SMS till svar:

”Jag har gjort en överslagsräkning och jag hamnar då på cirka 380 000 kronor inklusive moms och elektriker. Då har jag räknat på att hela övervåningen är färdig. Ej nya fönster (vi monterar om du skulle fixa). Färdigställer vardagsrum, kök, hall och badrum på markplan.”

Läs också artikeln om ARN-fallet:
Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning?

– När man gör ett jobb åt en privatperson gäller konsumenttjänstlagen och då är ett ungefärligt pris bindande så till vida att det inte får överskridas med mer än 15 procent. Det här är en väldigt viktig regel.

Även om det bara var ett SMS och tydligt ett överslag räknas det alltså som uppskattat pris?

– Ja, så är det. Om det sägs i ett möte eller skrivs ner på något sätt så är det bindande och får inte överstigas med mer än 15 procent.

Läs också om när juristen Johan Edward redde ut ett vanligt missförstånd.
Vågar jag installera material som kunden själv har köpt?

Andra fallet handlade om en montör som inte följt monteringsanvisningen vid installationen av en golvbrunn. Han tyckte att han hade en minst lika bra lösning. Det tyckte inte Allmänna reklamationsnämnden. Inte fackmässigt, konstaterades.

Läs mer om ARN-fallet om fackmässighet:
Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades

– Juridiken kring fackmässigt anger normalgod yrkesskicklighet. Tillverkarens anvisningar ska som huvudregel följas. Gör man avsteg finns det risk att en domstol konstaterar att det inte är fackmässigt.

Därmed får monteringsanvisningar eller branschregler såsom Säker vatten en väldigt stark ställning i många fall.

– Ja, monteringsanvisningar eller branschregler ses som ett uttryck för hur fackmässigt det är.

Tredje fallet som tas upp i VVS-podden handlar om att ett jobb hos en privatperson var fyllt av fel och brister och fick övertas av ett annat företag. Det nya företaget åtog sig då att ta över kontraktet – och blev skyldigt att stå för första företagets missar. Men det här är inget som läsare och lyssnare behöver att darra av förskräckelse inför att råka ut för.

Läs också om tredje ARN-fallet
Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna?

– Det är väldigt sällsynt ingår den här typen av avtal med den här typen av formuleringar. Det gör man normalt inte. Däremot kan det vara bra att tänka på att om man tar över efter någon annan som gjort missar bör man flagga upp det för privatpersonen, skriftligt.

Hör hela samtalet om fallen i VVS-podden: