Logga in

”Vi fick med oss kunden och körde över arkitekten”

Publicerad
7 mar 2023, 09:34

Natalia Strandberg får ofta uppdragen som innebär mycket kontakt med kunder. Men vad gör hon för att undvika att kunden blir en jobbig typ? Missa inte VVS-poddens elfte avsnitt.

Avsnittet heter jobbiga kunder men handlar kanske mest om att att tackla kunder så de inte blir jobbiga, att inte göra juridiska missar och framförallt att ha en god relation.

– Tydlighet är det allra viktigaste. Fråga, fråga så att du är helt säker på vad kunden menar. Lyssna och var sedan noga med att förklara vad du kan göra utifrån material och regler, säger VVS-montören Natalia Strandberg från Nytorps rör som är sidekick i VVS-podden.

Läs också om förra poddavsnittet med Natalia Strandberg
”De tog sig in med en skruvmejsel under natten”

När man är säker på att man är överens gäller det att få allt nedskrivet. Och passa dig för…

– “När du ändå är här kan du väl fixa”, frågar kunden och när man fakturerar för det blir det förvånade och trodde det ingick.

Juristen om tre fällor att undvika
“Gör man avsteg finns risk att en domstol anser att det inte är fackmässigt”

Vilken är den jobbigaste kunden du varit med om?

– Det jobbigaste jag varit med om var en arkitekt/designer som bestämt sig för en lösning som vi visste var fel, att vi inte fick göra den. Men då fick vi faktiskt kunden med oss och körde över arkitekten.

Hör hela samtalet om jobbiga kunder i VVS-podden: