Logga in

”I kostym kan jag ta ett högre timpris”

Publicerad
19 jun 2023, 08:37

Ska installatören räkna gratis i timmar på en offert när kunden tar in flera från olika företag? Vi har pratat med vd:n som tar ut konsultarvode för tidskrävande offerter –  som ligger över vanliga timtaxan.

Chefsjuristen:
Är det okej att ta betalt för offerten?

Läs också:
Jag vill återkalla min offert – får jag det?

När Magnus Nilsson, vd på Elektrolund i Skåne räknar på en mer tidskrävande offert tar han ”självklart” betalt för tiden han lägger ner.

– Det finns alltid ett givande och tagande men det kan handla om åtskilliga timmars arbete att ta fram en offert, säger han.

Just nu räknar han på ett jobb där kunden vill ha spabad, mysbelysning och bastu installerat i huset.

– Då tar jag på mig ”konsultkostymen” vilket innebär att timtaxan är högre än när jag jobbar i blåkläder, säger han.

Han tycker att hantverkare borde bli bättre på att ta betalt för sin kompetens, vilket han tidigare berättat om i en artikel i Elinstallatören.

Oftast räknar han in den nedlagda tiden och sätter upp det i offerten eller anbudet som en separat post.

– Det är viktigt, tycker jag, då det inte har med det fysiska arbetet att göra, som ska utföras senare.

I annat fall förklarar han vid förfrågan att det tillkommer en konsultuppdragskostnad för offerten eller anbudet. 

– Då backar många och undrar:  ”varför du gör detta, det har de andra inte gjort”.

I de fallen handlar det vanligtvis om att kunden gör ett massutskick av förfrågningar, som han inte har tid att ägna sig åt, förklarar han.

Är det småjobb, som att installera uttag, åker han ut och sätter igång med jobbet direkt utan att räkna på det.

– De flesta uppdragen vi får från våra kunder handlar om insatser som kan påbörjas direkt vid ankomst. Då vi håller våra servicebilar goda med material så kan vi påbörja de flesta uppdrag direkt. Vi gör beställningar online till våra grossister efter att arbetet framskrider och hämtar då vad vi fattas. 

För Peter Eriksson, vd för Lekebergs Rör i Fjugesta är frågan om att ta betalt för offerten eller inte beroende av känslan om det är ett ”kollpris”.

Peter Eriksson. Foto Alex von Sydow.

– Känns det inte bra tackar jag nej helt enkelt. Men ger kunden ett bra underlag till mig för att det ska bli lätt att räkna på en offert så är det inget problem. De gånger jag fakturerar för offerten så har kunden och jag kommit överens om det i förväg så det inte blir några missförstånd, säger han.

Småjobb, som att  byta en WC räknar han aldrig på i förväg eftersom det inte hinns med, vilket nästan alla kunder förstår. Oftast kan han använda en tidigare offertmall som han vet är inom marginalerna för att räkna på offerter och då går det ganska fort.

Precis som Magnus Nilsson tycker han att installatörer ska ha skäligt betalt för sin kompetens och ta ut en rimlig timtaxa.

Lekebergs Rörs vd:
Han höjde timpriset: ”Vi måste börja ta betalt för vår kunskap”

–  Det har aldrig hänt att kunder ifrågasätter min debitering när jag räknat på offert. Kunden och jag är alltid överens skriftligt om vad offerten kommer att kosta i dessa fall. Jag debiterar vanlig timtaxa för offerten, alternativt fast pris.