”För den kreative uppstår alltid nya möjligheter i krissituationer”

Publicerad 19 aug 2020, 11:45 | Uppdaterad 13 apr 2021

Coronapandemin har drabbat VVS-branschen, precis som andra samhällssektorer. Men det finns olika sätta att hantera krisen. Sverigechefen på Danfoss Heating ser nya lösningar.

Hallå där Johan Matic, 45 år, ny Sverigechef på Danfoss Heating i Linköping, som är en del av den danska Danfoss-koncernen med drygt 28 000 anställda.

Läs också:
”Friheten i VVS-yrket är det allra bästa”

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

– Tack, det känns riktigt kul och spännande.

Du kommer ju närmast från Grundfos. Vilka är likheterna och skillnaderna mellan företagen?

– En gång i tiden konkurrerade vi om hur våra företagsnamn skulle stavas för att undvika förväxling mellan de två ”foss”-bolagen. Detta är tack och lov numera löst.

– Likheterna är många: bägge företagen kommer från Danmark, ägs bland annat av en stiftelse och är globala organisationer som i sina tankesätt och processer påminner rätt mycket om varandra.

Läs också:
”Nu får jag värme så det räcker och blir över”

– Skillnaderna mellan företagen är så klart produktutbudet, och bägge satsar hårt på sin digitala omställning där den fysiska produkten i sig spelar mindre viktigare roll än förr. I stället är det helhetserbjudandet och upplevelsen som i framtiden kommer att ta större plats.

Vilken är den största utmaningen för dig som ny chef på Danfoss?

– Att i nuläget snabbt lära känna min organisation som geografiskt är rätt så utspridd. Vi befinner oss just nu i en speciell tid med en global pandemi och reseförbud och vi har troligtvis en bit kvar till det ”det nya normala”.

Läs också:
”Rörmokare är det bästa man kan vara”

– Coronapandemin har tvingat oss alla att ställa om och för den kreativa uppstår alltid nya möjligheter i krissituationer.

Vad gör du när du inte jobbar?

– Jag är spelande tränare i ett lokalt basketlag i Stockholmsserien.