Logga in

”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige”

Publicerad
23 jan 2023, 06:04
| Uppdaterad
20 jan 2023

En fritidshusägare i Norrbotten köpte en värmepump för att klara kalla vintrar. Men pumpen höll inte måttet – den är främst avsedd för att kyla. Kunden var minst sagt missnöjd.

Hösten 2019 köpte en fritidshusägare en luft/luftvärmepump för närmare 17 000 kronor i en lokal elbutik i Norrbotten.

Privatpersoner och företag satsade miljontals kronor på en värmepump som inte fanns
Revolutionerande värmepump visade sig vara en bluff

Inbrottstjuvar skar loss bergvärmepumpen från rören
Värmepumpen skars loss och stals efter installation: ”Väldigt förvånande”

Enligt fritidshusägaren rekommenderade säljaren den aktuella pumpen utifrån hans behov, att ha värmepumpen i drift för underhållsvärme under vintern.  

Dessutom stod det i produktbeskrivningen att värmepumpen ”var byggd för vårt nordiska klimat” och att man skulle slippa problem med isbildning.

Några månader efter köpet blev det ett tjockt lager is runt pumpen.

Fritidshusägaren felanmälde och företaget sände ut en reparatör. I december 2020 var pumpen nedisad igen och företagets reparatör kontrollerade den på nytt.

Våren 2022 upptäckte han ett fyra centimeter tjockt istäcke när han kom till fritidshuset. Men den här gången vägrade företaget att reparera pumpen.

Då begärde fritidshusägaren hävning av köpet och krävde att elkedjan skulle återbetala beloppet och demontera pumpen. Dessutom anmälde han företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Men elkedjan menade att man inte rekommenderat den aktuella pumpen, ”eftersom värmepumpen inte är anpassad för att leverera värme i Sverige”, skrev företaget till Arn.

Företaget påstår sig ha rekommenderat en annan typ av pump, och skriver att fritidshusägaren själv valde den aktuella pumpen, eftersom den var billig.

Pumpen är främst avsedd för att kyla, eventuellt kan den leverera värme under sen höst och vår, förklarade elkedjan för Arn.

”Man kan inte förvänta sig att en pump som främst ska användas som AC kommer att leverera värme i norra Sverige under vintertid”, skrev elkedjan till nämnden.

Arn gav kunden rätt och rekommenderade elkedjan att betala 13 500 kronor till fritidshusägaren, efter att ett nyttoavdrag med cirka en femtedel av priset gjorts med tanke på att värmepumpen köptes 2019.

Nämnden hänvisade till att det av produktbeskrivningen framgick att ”Luftvärmepumpens lågtemperaturläge är idealiskt för underhållsvärme i exempelvis fritidshuset”. 

kunden vägrade betala prishöjningen.
VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet

Värmepumpen ska kunna användas för uppvärmning, bedömde Arn.

”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Värmepumpens utedel placerades felaktigt i en källare Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Bergvärmekund slapp betala för borrhål Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Arn: Delreparationer i badrum är okej Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”