Logga in

Firman mångdubblar omsättning och personal med allt hetare relining

Publicerad
13 feb 2023, 05:41
| Uppdaterad
10 feb 2023

Det är i det lilla man bygger det stora. Så kan filosofin hos succéföretaget som på kort tid mångdubblat sin omsättning sammanfattas. 

Pipe Relining Syd AB har växt snabbt. Efter en rad års stretande på ungefär samma nivå smällde det till år 2021. Omsättningen nästan fyrdubblades jämfört med året innan och vinsten blev mer än fem gånger så stor. Utvecklingen fortsatte under fjolåret som av företaget sammanfattas som fantastiskt.

Läs också:
Ny storspelare i reliningbranschen

Läs också:
Vad krävs för att få till ett bra stambyte?

År 2022 växte det skånska företaget från 14 till 23 medarbetare och mer än fördubblade omsättningen mot året innan. Nu är orderingången hög och vd John Ahlquist ser med spänd förväntan hur resten av året ska bli. Han räknar med att omsättningen ska öka från 37 till 50 miljoner.

– Vi har fått in ytterligare bra medarbetare och jobben vi har räknat på har trillat in, säger han om förutsättningarna för att fortsätta växa. 

John Ahlquist är vd för Pipe Relining Syd. Foto: Pipe Relining.

Men vad är det då som ligger bakom att firman går framåt så starkt? Frågar man direktören finns det ingen enskild snilleblixt att förklara saken med utan mer ett metodiskt arbete på många olika områden – tillsammans med den ökande efterfrågan på relining förstås. 

– Vi har effektiviserat hur vi arbetar, allt runtomkring med leverantörer, arbetsledning, projektering har klaffat. Vi har lagt upp arbetet på ett smart sätt. Vi är väldigt noga med förberedelser så att när man kommer ut på arbetet är alla ritningar och annat i ordning. 

– Vi har en bra bemanning också, vi är några extra man i personalstyrkan, mer folk än vad som behövs i ett arbetslag. På det sättet så undviker vi driftstopp om någon blir sjuk eller så. Har man alltid någon potentiellt på stand by så flyter arbetet på även om något händer, säger han.

Firman lägger stor vikt vid att rekrytera personer som gör att principen frihet under ansvar funkar. 

– Med rätt personal så har vi kunnat släppa en del. Vi låter personalen och installatörerna som är ute på projekten ha mycket ansvar och när de väl är självgående så är det lättare för mig att lägga mer energi på säljsidan och vara ute och nätverka. På så sätt har vi skapat kontakter som genererat fler jobb. 

Rätt personal vill ju alla företagare ha, det är att hitta dem, och behålla dem, som är kruxet. Den biten arbetar John Ahlquist en hel del med. 

– Vi ska vara bra arbetsgivare. Vi skickar personalen på lite kurser förutom vår interna utbildning. Vi ska vara generösa med förmåner också, i fjol var vi på en weekend i Prag och nu ska vi iväg på en helg till. Tanken är att köra en vårresa varje år förutom lite kickoffer. Jag tror personalen trivs och det ryktet har spridit sig till andra firmor så det är många som söker sig till oss och vi har kunnat knyta de som passar vår organisation till oss.

Att ha ett gott rykte som sprids från mun till mun hjälper inte bara till i rekryteringsjakten, det är förstås också ett viktigt sätt att få fler kunder. 

– Det gäller allt från hur man presenterar ett anbud till hur man beter sig tills man avslutat ett projekt. Vi strävar alltid efter att kunden ska vara nöjd och att de ska känna att de fått valuta för pengarna. Vi strävar efter ordning och reda på arbetsplatsen, det ska vara snyggt och undanstädat. Inget slarv i arbetet, även om saker och ting såklart kan gå fel så försöker vi ha full koll och lägger vikt vid ordning och reda. Snyggt på arbetsplatsen, ordning i bilarna, fint i fikarummen, arbetsstationerna ska vara städade, det ska inte ligga saker och skräpa på vindsvåningar och i trapphus eller källare, säger John Ahlquist.

Utöver mun till mun-metoden så rekommenderar han sociala medier som ett sätt att marknadsföra sitt företag billigt och effektivt.

– Där kan man se vårt dagliga arbete i realtid och att vi är på många olika ställen. Det tror jag har nått folk, att de känner igen vår logotyp och ser vad det är vi gör.

Efterfrågan på relining går både upp och ner. Bland privatpersoner har förfrågningarna i inboxen blivit något färre på sistone medan trenden ser tvärtom ut i större hyresfastigheter och bostadsrättsföreningar.

– Fastighetsägare har ju underhållsplaner med lång upphandlingstid och hos dem har vi inte sett något större tapp, möjligen att det kommer lite senare med tanke på räntan och energikrisen, säger John Ahlquist.

Ett stort no-no vid stambyten:
”Flytta ut väggen om det behövs”

På sikt tror han att efterfrågan kommer att öka även hos privatkunder.

– Det är kostnaden jämfört med ett traditionellt stambyte som är viktig för dem. Men också bekvämligheten, att slippa vara utan avlopp och behöva gå ned och duscha och göra sina behov i någon tvättstuga som lockar.