Bravida om fossilfria transporter: ”Vi lånar personal från olika enheter”

Publicerad 5 maj 2022, 09:17

2020 sjösatte Bravida i Norge en satsning på cyklande och elmopedkörande installatörer. Nu tar även vissa svenska Bravida-montörer cykeln eller elmopeden till uppdragen. Hur gick det sen?

Det är långt ifrån alla montörer på Bravida som deltar i satsningen Green Hub. Än så länge finns åtta elcyklar och tre el­mopeder i maskinparken för personal som jobbar i city i Stockholm och Göteborg.

Bravida satsar på fossilfria leveranser av VVS- och elservice.
Installationsjätte rekryterar cyklande installatörer

Cyklande Rörmokaren trampar med egen kraft
Rörmokaren som cyklar för klimatet

Men även fossilfria transporter till och från kundbesök som görs till fots och med kollektiv­trafiken ingår i Bravidas satsning på gröna transporter.

Marie Agelii, Bravida.

– Det går fint med Green Hub-satsningen. Vi testar kontinuerligt nya fabrikat och modeller för att hitta den bästa typen av fossilfria fordon till vår verksamhet, säger marknadschefen Marie Agelii på Bravida och tillägger:

– En stor utmaning för oss är just rekrytering, det är inte lätt att vara först. Vi lånar just nu personal från olika enheter inom Bravida samtidigt som vi kör rekryteringskampanjer. Men efterfrågan på hållbara tjänster ökar konstant och tillväxten går i snabb takt.

Mattias Johansson, vd och koncernchef på Bravida, har tidigare pekat på att företagets mål är att 30 procent av firmabilarna ska vara fossilfria 2025. Green Hub är en del av det här målet.

– Genom att till exempel cykla när vi ska göra serviceuppdrag hos våra kunder i stadskärnorna får de både effektiv och snabb leverans av de tjänster de beställer hos oss, säger han och tillägger att cykel- och mopedtransporterna också är tidsbesparande, eftersom man slipper trängsel i trafiken och leta efter parkeringsplats.

En före detta anställd på Cyklande Rörmokaren skadades allvarligt
Hon skadades svårt på jobbet: ”Jag har kronisk värk”

Mattias Johansson menar också att det fungerar bra att ha med sig verktyg på cykeln eller mopeden.
– Vi kommer självklart att ha bra cyklar med förvaring och anpassning efter uppdrag som gör att man både kan ta sig till uppdragen och utföra sina uppdrag på ett bra sätt.

I Norge har man utvecklat elmopeder med tak, något som lär vara på väg till Sverige.