Logga in

”Det är för lätt att få ett konto hos grossisterna”

Publicerad
22 nov 2021, 13:40

Prisdumpning är de oseriösa installatörsföretagens främsta vapen för att komma in på marknaden. Och grossisterna gör inget för att hindra dem. Det menar Johan Sjölund, verksamhetschef på Isoleringsfirmornas Förening, IF.

Johan Sjölund är representant för 75 isoleringsentreprenörer, medlemsföretag i IF, som alla drabbats av oseriösa företag på installationsmarknaden. 

Isoleringsfirma med 70 medarbetare läggs till gruppen
Nystartad företagsgrupp köper isoleringsprofilers företag

En ny branschstandard ska få ordning på branschen
Sätter teknisk isolering i fokus

– Våra medlemsföretag känner en frustration över att det är så enkelt för oseriösa företag att ta sig in på marknaden och konkurrera ut seriösa entreprenörer, genom att skapa helt fel prisbild i olika entreprenader inom installation., säger Johan Sjölund och fortsätter:

– Det är för lätt att få ett konto hos grossisterna. Det här kontot är grunden för att få igång en verksamhet. Jag får höra skräckhistorier om vilka prisnivåer som förekommer. De kommer in på marknaden genom extremt låga priser och köper i princip sina jobb, säger han.

Han ger ett exempel på ett oseriöst bolag där grundaren hade skyhöga ambitioner när han startade företaget 2017. 

– De skulle bli störst i Sverige på teknisk isolering. Företaget rörde sig snabbt ut i övriga Sverige och förstörde prisbilden överallt. De oseriösa har som strategi att gå i konkurs och uppstår sedan i ny skepnad med samma idé.

Är det rimligt att kräva att grossisterna ska kontrollera vilka som får handla hos dem?

–  Man kan aldrig neka någon att köpa, men som grossist har man möjlighet att tillämpa olika betalningsvillkor och prissättningar med mera, säger Johan Sjölund.

Familjeföretaget Isolmann AB arbetar med teknisk isolering sedan 30 år tillbaka. 

Det har alltid funnits konkurrenter som är osunda, enligt Richard Grufman, vd på Isolmann, och ger ett exempel:

– Vi kan sända i en offert till en kund som svarar att ”tyvärr, har vi fått ett fick ett pris som var 200 000 kronor billigare än ert”. Strax därefter gick bolaget i konkurs. 

Installatörer anklagas för att vältra över fejkade överpriser på kunderna
Grossisternas rabatter anmäls: ”Oschysst och moraliskt fel”

Joacim Nordh, vd på Svenska Rörgrossistföreningen, har inga synpunkter på hur grossisterna sköter sina kreditbedömningar när nya konton ska öppnas.

– Det är upp till respektive grossist att bedöma. Men självklart har man rutiner för detta och tar de upplysningar som man tycker krävs innan något konto öppnas och man är noga i den processen, säger han.

Joacim Nordh, vd på Svenska Rörgrossistföreningen, har inga synpunkter på hur grossisterna sköter sina kreditbedömningar när nya konton ska öppnas.

– Det är upp till respektive grossist att bedöma. Men självklart har man rutiner för detta och tar de upplysningar som man tycker krävs innan något konto öppnas och man är noga i den processen, säger han.

Claes Seldeby, vd på Ahlsell Sverige, tillbakavisar också kritiken om att det skulle vara för enkelt att få konto.

– Vi har en tämligen gedigen kontroll innan vi ger nya kunder någon kredit, säger han.